Wrażenia z jazdy. Dacia Logan Van 1.5 dCi 85 KM

Grzegorz Hilarecki
Przewiezienie materiałów budowlanych czy mniejszych zakupów Dacią Logan Van 1.5 dCi 85 KM Confort nie zawsze jest przyjemne, ale zawsze oszczędne. Przekonaliśmy się o tym podczas tygodniowego testu.

Zaczęło się w Warszawie i po kilkugodzinnej podróży na wybrzeże wysiedliśmy z auta zmęczeni. Głównie przez hałas, nie dość, że przy szybkiej jeździe do wnętrza dochodzi wyjątkowo głośny szum kół i silnika to jeszcze do uszu kierowcy dociera kakofonia dźwięków z części towarowej.

Skrzypienia, trzaski i huk blach ogłusza i w praktyce skutecznie zagłusza radio. Może dlatego nie ma go w wyposażeniu seryjnym. To minusy, ale plus dostrzegliśmy od razu, wystarczyło tylko zerknąć na poziom paliwa w zbiorniku. Pokazują go prostokąciki na desce rozdzielczej. Pięknie, ubyła połowa ON, średnia wyszła ledwie 5 l na 100 km.

Serce z Renault

Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

500 km, bo tyle przejechaliśmy pierwszego dnia, pokazały, że zasięg tego samochodu na jednym zbiorniku paliwa oscyluje koło tysiąca kilometrów. Mały turbodiesel o pojemności 1,5 l (w najmocniejsze odmianie w Loganie - 85 KM powoduje, że testowany blaszak nie jest demonem prędkości.

Do setki rozpędza się powoli (15 s), ale dobrze radzi sobie w trasie z wyprzedzaniem. To zasługa sporego maksymalnego momentu obrotowego (200 Nm) dostępnego już przy 1.900 obr./min.

Skrzynia biegów jest dobrze zestrojona z silnikiem. Co ważne elastyczność napędu jest duża i nawet, gdy samochód jest obciążony ładunkiem, można swobodnie radzić sobie na drodze. Właśnie silnik i jego oszczędność jest największą zaletą Logana van. Dość powiedzieć, że gdy zapakowaliśmy go maksymalnie i dostarczyliśmy ładunek do Olsztyna nie odbiło się to drastycznie na spalaniu. Obciążony, czy nie, Logan jest oszczędny.

Ale przestrzeń

Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Drugim niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest długość przestrzeni bagażowej. Od przegrody dzielącej ładownię od kabiny do drzwi jest niemal dwa metry. Dla porównania w Renault Kangoo Express o pół metra mniej, a VW Caddy 25 cm mniej. Specjalnie wymieniamy te auta, bowiem mają one większą pojemność ładowni - 3,2 m szesc., podczas gdy Logan van tylko 2,5 m szesc.

Dacia jest niższa, więc w sumie zmieści się w niej mniejszy ładunek, ale nadrabia to długością. W praktyce to przydatna cecha, co uzna każdy chcący zmieścić w aucie dwumetrowe rurki.jest też dostęp do ładowni. Nie chodzi o tylne dwuskrzydłowe drzwi, ale także o boczne. Logan jest furgonem pięciodrzwiowym, podczas gdy Caddy tylko trzydrzwiowym, a Kangoo Express czterodrzwiowym.

W Dacii specjalna mata antypoślizgowa jest, ale tylko za dopłatą. W testowanym aucie była. Praktyczna cecha, bowiem nawet zwykle zakupy zrobione w hipermarkecie (do kabiny się nie zmieszczą) nie latają po ładowni podczas jazdy.

Chłód w kabinie

(fot. Fot. Kamil Nagórek )

Wygodnie jest kierowcy, który pozycję za kółkiem znajdzie zawsze, na brak przestrzeni nie narzeka też pasażer. Ale komfort nie jest idealny, bowiem jak wspominaliśmy na długich trasach przeszkadza hałas. W czasie upałów okazało się, że klimatyzacja (za dopłatą) radzi z ochłodzeniem kabiny, co w wersji osobowej tego auta nie zawsze się jej udaje.

Dacia Logan van z testowanym dieslem ma jeszcze jedną niezaprzeczalną zaletę, bowiem kosztuje 42,5 tys. zł. Porównywalne samochody konkurencji są droższe o kilkanaście tysięcy złotych. Oczywiście są bardziej komfortowe, ale nie bardziej oszczędne i nie w każdej sytuacji są praktyczniejsze.

Po jeździe Dacią, a i furgonami konkurencji jeździliśmy, nie możemy oprzeć się wrażeniu, że Logan jest prawdziwym pracusiem i w tym co w tej funkcji jest niezbędne, jest dobry, w rzeczach niekoniecznie potrzebnych, zdecydowanie jednak ustępuje konkurencji. Ma też mniej prestiżowy znaczek na masce, ale słowa "by Renault" na karoserii, świadczą, że jest robiony z francuskich części sprawdzonych w innych samochodach tego koncernu. Jako samochód do pracy sprawdzi się więc jak one.

Koronawirus fake news. Oto największe absurdy.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3