Wrażenia z jazdy: Seat Leon 1.4 TSI 125 KM Stylance

Wojciech Frelichowski
Niska sylwetka Leona, czyli kompakt na sportowo.
Niska sylwetka Leona, czyli kompakt na sportowo. Fot. Łukasz Capar
Seat reklamuje Leona jednym wyrazem: testosteron. Jeśli chodzi o wersję ze 125-konnym benzyniakiem, nie jest to wierne odzwierciedlenie wrażeń, których dostarcza ten model.

dane techniczne i wyposażenie

dane techniczne i wyposażenie

Seat Leon 1.4 TSI
125 KM Stylance
Dł./ szer./ wys./ rozstaw osi: 4.315/ 1.768/ 1.458/2.578 mm
Silnik: benzynowy, 1.390 ccm, R4, 16V
Moc maksymalna: 125 KM przy 5.000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1.500-4.000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (w mieście, na trasie, średnio): 8,2/ 5,4/ 6,4 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, klimatyzacja automatyczna, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne, alufelgi, lampy przeciwmgłowe.
Cena: 76.990 zł

Leon tej generacji jest w sprzedaży w Polsce od 2006 roku. Jako trzeci z Seatów, po Altei i Toledo, powstał na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V. To najbardziej atrakcyjne wizualnie auto wśród Seatów.

Obniżenie linii dachu spowodowało, że bryła samochodu wygląda dynamicznie. W bojowym stylu zaprojektowane są też takie elementy, jak skośne reflektory, wlot powietrza do silnika i przedni spoiler. Ponadto hiszpańscy styliści starali się zamaskować tylną parę drzwi, aby nadwozie upodobnić do coupe. Dlatego m.in. klamki tylnych drzwi ukryto w słupku.

Sprint lekko leniwy

Silnik, który znalazł się pod maską testowego Leona, to jednostka FSI, czyli z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Po mocniejszym naciśnięciu pedału gazu kierowca może być rozczarowany. No bo jak to? Silnik z turbosprężarką, a jakoś leniwie zbiera się do sprintu. Ale po chwili motor rozkręca się na dobre.

Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa (6,4 l/ 100 km) pozostaje w sferze pobożnych życzeń i trzeba się liczyć ze spalaniem przynajmniej o litr większym.

Dynamiczne usposobienie czterocylindrówki 1.4 FSI wcale nie oznacza, że spod maski docierają chropowate dźwięki. Wysoka kultura pracy tej jednostki to kolejne miłe zaskoczenie. Jednak w kabinie wcale cicho nie było. Hałasowała metalowa klamra pasa bezpieczeństwa przy fotelu pasażera. Kiedy nikt na nim nie siedział, to na zakrętach i na wybojach notorycznie uderzała w środkowy słupek.

Twardo po dziurach

Najbardziej kontrowersyjnym elementem tego Leona jest twarde zawieszenie. Przejazd po typowej polskiej drodze, czyli takiej z dziurami i koleinami, jest "wstrząsającym" przeżyciem dla wszystkich pasażerów. Jednak dzięki takim nastawom zawieszenia Seat Leon na zakrętach jest posłuszny jak pokojowy piesek. Tym bardziej że i układ kierowniczy tego auta pracuje z matematyczną dokładnością.

Dlatego ten samochód najbardziej przypadnie do gustu osobom lubiącym nie tylko sportową stylistykę, ale i sportową jazdę.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kadziol

Prezenter po prostu mega elokwentny, to ma dziennikarz?? przecież on nawet nie bardzo wie o czym mówi, nie wspominając o sposobie tego mówienia. szkoda słów. zerowy poziom przedstawia sobą ten człowiek:) skoro nagrywa audycję którą umieszcza na oficjalnej stronie Głosu Pomorza to mógłby sie chociaż do tego przygotować!!!

a
amika

No... wykopcie te podrobe Zientarskiego... co za narracja... Do d.... z takimi materialami! a nie sie do sieci pchac!

T
Teresa

czy to prawda ze ten silnik 1,4 TSI wymaga stosowania wylącznie Pb-98? przy naszym polskim Pb-95 glupieje komputer?

M
MotoMoto

Powiem krótko.. obejrzycie sobie ten film i sami oceńcie to jest nagrywane kamera czy aparatem cyfrowym ? czy ktoś kto trzyma kamerę w rekach ma w ogóle pojecie na temat filmowania ? Kierowcy testowemu radził bym zapoznać się z materiałem przed jego prezentacja .. PORAŻKA !! Test nawet mnie nie zaciekawił widać tylko brak umiejętności kierowcy który wypadł na rondzie obok nowego cmentarza ;/ szkoda felg w Leonie ..

szkoda czasu.

Dodaj ogłoszenie