Nagrodzono uczestników debaty oxfordzkiej zorganizowanej online 10 czerwca przez Instytut Prawa i Administracji Akademii Pomorskiej w Słupsku. Temat debaty brzmiał: „Nauczanie zdalne jest lepsze od formy tradycyjnej (bezpośredniej)”. Udział w niej wzięły dwie drużyny. Obie składały się z czterech uczniów i opiekuna. Pierwszą drużyną, która broniła tezy, że nauczanie zdalne jest lepsze, była grupa uczniów z II Liceum Ogólnokształcącego w Lęborku. Przeciwnikami tej tezy i drużyny z Lęborka byli uczniowie z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach. Wygrali ci pierwsi.
- Debata oxfordzka polega na formułowaniu tez i kontrtez przez uczestników debaty, którzy na swoją wypowiedź mają określony czas. Każdy uczestnik ma możliwość zabrania głosu i przedstawienia stanowiska swojej drużyny. Pierwsza drużyna broni postawionej tezy, a następnie drużyna przeciwna przedstawia kontrargumenty, aby ją obalić - tłumaczy prof. Przemysław Dąbrowski, zastępca dyrektora Instytutu Prawa i Administracji Akademii Pomorskiej.
W debacie oxfordzkiej zabronione jest obrażanie czy też wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem jest dyskusja nad tezą, którą jedna ze stron broni, a druga jest jej przeciwna. Debacie przewodniczy marszałek, któremu pomaga sekretarz czuwający nad czasem wypowiedzi każdego uczestnika oraz ich kolejnością.
W skład drużyny z Lęborka wchodzili: Wiktora Bojke, Roksana Pilarska, Adrianna Wątor oraz Martyna Gawłowska, a ich opiekunem była Joanna Schodzińska. Natomiast drużyna z Sierakowic wystąpiła w składzie: Aleksandra Bojanowska, Dominika Płotka, Martyna Młyńska, Kornelia Benkowska. Opiekunem drużyny był Adam Kwidzyński.
W jury zasiedli niezależni eksperci. Byli to dr hab. Jarosław Kostrubiec, profesor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej wraz z dr hab. Michałem Urbańczykiem, profesorem Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Marszałkiem debaty był magister Kamil Gaweł, a w roli sekretarza asystował mu Hubert Rafałowski. Wszystkiemu przyglądał się prof. Przemysław Dąbrowski.
- Przy ocenie każdej z drużyn zastosowaliśmy kilka kryteriów. Między innymi język wypowiedzi, umiejętność zaprezentowania swojego stanowiska, a także kulturę wypowiedzi - mówi prof. Dąbrowski.
Debatę na temat wyższości nauczania zdalnego wygrała drużyna z Lęborka, która nauczania zdalnego broniła. Jury było jednogłośne w tej decyzji, ale nagrody za udział w debacie przewidziano dla wszystkich uczestników. O to, jakie korzyści daje możliwość wzięcia udziału w debacie, zapytaliśmy przedstawicielkę zwycięskiej drużyny.
- Może to zabrzmi dziwnie, ale odkryłam swój talent, może powołanie? Stwierdziłam, że skoro mi dobrze poszło, to może by wstąpić do jakiejś młodzieżówki i pójść w politykę? - powiedziała z uśmiechem Adrianna Wątor, uczennica z II Liceum Ogólnokształcącego w Lęborku.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?