Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wszyscy chcą rewitalizacji linii kolejowej Ustka - Szczecinek, ale nikt nie ma pieniędzy

Zbigniew Marecki
Czy dojdzie do rewitalizacji linii kolejowych w regionie? Wszystko zależy od dobrej woli władz samorządowych.
Czy dojdzie do rewitalizacji linii kolejowych w regionie? Wszystko zależy od dobrej woli władz samorządowych. Archiwum
Podczas wtorkowego spotkania w Urzędzie Miejskim w Kępicach okazało się, że wszyscy chcą rewitalizacji linii kolejowej 405 Szczecinek- Ustka, nie wyrażono też zgody na likwidację nieczynnej linii nr 212 (na odcinku Korzybie-Bytów)

Spotkanie w tej sprawie zorganizował starosta słupski Sławomir Ziemianowicz. W debacie uczestniczyli przedstawiciele wszystkich samorządów leżących wzdłuż tej linii od Ustki do Szczecinka, reprezentanci Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku, kierownictwo Polskich Linii Kolejowych ze Szczecina oraz działacze stowarzyszenia "Aktywne Pomorze".

W trakcie debaty Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego zadeklarował, że na początku przyszłego roku w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ogłoszony zostanie konkurs na opracowanie dokumentacji technicznej rewitalizacji tej linii.

Władze wojewódzkie będę zachęcać kierownictwo PLK, aby ta instytucja wzięła udział w konkursie. Będzie to jednak możliwe tylko wtedy, gdy powstanie studium wykonalności tego przedsięwzięcia, które musi opracować Biuro Strategii PKP. Dlatego samorządy będą zabierać o to, aby do tego doszło w jak najszybszym czasie.

Z kolei dyrektor Sławomir Puchowski z PLK w Szczecinie mówił o planach kolejarzy co do linii Ustka-Szczecin. W grę wchodzą dwie strategie. Pierwszy wariant zakłada wydatkowanie 200 milionów złotych, które miałyby być wydane na wszechstronny remont i unowocześnienie linii kolejowej.

Drugi, szacowany na 40 milionów złotych, dotyczy głównie automatyzacji ruchu kolejowego na odcinku Słupsk-Miastko, włącznie z utworzeniem mijanek w Korzybiu i Kępicach, co pozwoliłoby na wprowadzenie na tory równocześnie co najmniej dwóch pociągów i umożliwiłoby likwidację zastępczej komunikacji samochodowej.

- Usłyszeliśmy też zapowiedź, że PLK będzie się starało wdrożyć to ostatnie rozwiązanie jak najszybciej - mówi Magdalena Gryko, burmistrz Kępic.

Natomiast starosta Ziemianowicz deklaruje, że będzie się starał doprowadzić do tego, aby deklaracje, które padły podczas spotkania w Kępicach były zrealizowane.

Ponadto samorządy przeciwstawiły się planom likwidacji linii 212 (na odcinku Korzybie-Bytów, gdyż odcinek Sławno-Korzybie zostałrozebrany) a starosta słupski wstępnie zadeklarował iż wobec planów likwidacyjnych PLK samorząd powiatowy rozpocznie działania na rzecz przejęcia tej linii i przekazania jej nowopowstałej Słupskiej Powiatowej Kolei Drezynowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza