Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wycieraczki dwuczęściowe

Jerzy Derenda
Trudno jechać samochodem bez wycieraczek. Zwłaszcza w najgorszych warunkach pogodowych. Z pytaniem, jak pomagać wycieraczkom zwróciliśmy się do firmy "Upromex" zajmującej się ich serwisowaniem.

Wycieraczki dwuczęściowe

- Wycieraczki są coraz bardziej doskonałe - mówi Krzysztof Piekarski. - Dla przykładu Bosch zaczyna już stosować tzw. twiny. Są to wycieraczki dwuczęściowe. Pierwsza warstwa z miękkiej gumy zgarnia wodę, a druga z twardej gumy, mocująca w prowadnicy, powoduje idealne przyleganie do szyby.

Grafitowanie

Jednak nawet najlepsze wycieraczki zużywają się. Dlatego należy dbać o ich prawidłową eksploatację.
- Nowe pióra wycieraczek - kontynuuje Krzysztof Piekarski - dla zwiększenia poślizgu i dobrego zbierania wody, pokrywane są przez producentów grafitem. Z czasem warstewka ta znika, guma twardnieje, a wycieraczki pracują ciężko, z charakterystycznym odgłosem tarcia.

Lepszy poślizg

- Aby im pomóc, można skorzystać z całej gamy preparatów zwiększających poślizg, np. z serii K-2 czy tzw. suchych wycieraczek. Dostępne są też preparaty grafitowe. Jednak ich cena - 120 zł za opakowanie - odstrasza potencjalnych nabywców. Za taką kwotę można już kupić wycieraczki. Pamiętajmy, że jeśli zrezygnujemy ze środków poprawiających poślizg, nie pozostaje nam nic innego, jak wymiana wycieraczek na nowe. Im wycieraczka tańsza, tym gorsze jej parametry i krótszy żywot.

Stop dla tłuszczów

Do konserwacji wycieraczek nie wolno stosować żadnych tłuszczów, smarów, ani innych podobnie działających środków. Zamiast bowiem poprawienia widoczności, tylko ją ograniczymy. Nie ma nic gorszego dla kierowcy podczas jazdy, jak tłuszcze rozmazane na szybie.

Usuwanie wosku

Już nieraz zdarzyło się, podczas, np. mycia karoserii z dodatkiem wosku, że na szybie pozostała mażąca się warstewka dosłownie paraliżująca widoczność. Można ją, podobnie jak i tłuszcze, usunąć przy pomocy benzyny ekstrakcyjnej albo rozpuszczalnika nitro dbając o ochronę elementów gumowych i lakieru.

Zabójczy upał i mróz

Markowi producenci robią wszystko, by zwiększyć trwałość wycieraczek. Testuje się je na przemian w wysokich i niskich temperaturach. Jednak każda wycieraczka po jakimś czasie zużywa się. Pamiętajmy, że im trudniejsze warunki pogodowe, im częściej auto stoi w pełnym słońcu, czy na silnym mrozie, tym szybszy kres wycieraczek. Widać to zwłaszcza po coraz grubszym klinie pióra, który zbiera niedokładnie pozostawiając za sobą film z wody.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza