Przypomnijmy, że inwestycję rozpoczęto z półrocznym opóźnieniem, bo Pol-Dróg już po rozstrzygnięciu przetargu stracił podwykonawcę. Powiat bytowski zgodził się na podpisanie aneksu do umowy, ale bez przedłużenia terminu zakończenia prac (czerwiec 2022 r.). Aneks sankcjonował stan rzeczywisty, czyli brak wykonanych robót w 2021 r., a więc przełożenie ich na 2022 r. Gołym okiem jednak było widać, że czerwcowy termin zakończenia prac nie zostanie dotrzymany.
Pol-Dróg chce więcej o 1,7 mln zł
Pol-Dróg wystąpił z wnioskiem o przesunięcie terminu zakończenia prac o dwa miesiące (do końca sierpnia 2022 r.). Jest jeszcze jednak drugi wniosek, bardziej istotny. Wykonawca domaga się większej zapłaty za swoją pracę i to aż o prawie 1,7 mln zł. Kwota po przetargu to 6 mln 841 tys. zł, a więc chodzi o zapłatę w wysokości około 8,5 mln zł.
Pandemia koronawirusa, konflikt wojenny na Ukrainie. Te dwa elementy – według wykonawcy – wpłynęły na nagły i trwały wzrost cen materiałów budowlanych, paliw, asfaltów oraz odpływ pracowników (głównie z Ukrainy). I mają uzasadniać wniosek o zwiększenie wynagrodzenia o prawie 1,7 mln zł. Podobna argumentacja dotyczy przesunięcia terminu zakończenia prac. Z drugiej strony – dodajmy – przy terminowym rozpoczęciu prac nie byłoby takich problemów.
- Oba wnioski firmy są obecnie analizowane – mówi Leszek Waszkiewicz, starosta bytowski. Jeśli powiat zgodzi się na nie, to inwestycja będzie realizowana. A jeśli nie? – Wykonawca może skierować sprawę do sądu i tam udowadniać, że podniesienie wynagrodzenia ma obiektywne przesłanki, których wcześniej nie można była przewidzieć – stwierdza Leszek Waszkiewicz. Starosta nie chciał jednoznacznie powiedzieć, czy realnym scenariuszem jest przerwanie prac, a więc de facto brak inwestycji.
Dodajmy, że inwestycja ma rządową dotację w wysokości 50 procent. Pozostałe 50 procent wykładają powiat bytowski i gmina Miastko (po 25 procent). A więc wnioski firmy Pol-Dróg muszę być analizowane w szerszym gronie.
Obecnie prace wykonywane są jedynie w obrębie wsi Turowo. Cały odcinek, które ma zostać przebudowany ma 6,3 km.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?