Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wykonawca przebudowy drogi Role-Rozjazd chce większej kasy (ZDJĘCIA)

Andrzej Gurba
Andrzej Gurba
Prace w obrębie wsi Turowo
Prace w obrębie wsi Turowo Andrzej Gurba
Firma Pol-Dróg z Drawska Pomorskiego, która zajmuje się przebudową drogi powiatowej Role-Rozjazd (gm. Miastko) chce za swoją pracę o prawie 1,7 mln zł więcej, niż to wynika z wcześniej rozstrzygniętego przetargu. I przesunięcia terminu zakończenia prac o dwa miesiące (do końca sierpnia 2022 r.). Starosta bytowski Leszek Waszkiewicz mówi, że analizują oba wnioski. Pytamy, czy realizacja inwestycji jest zagrożona.

Przypomnijmy, że inwestycję rozpoczęto z półrocznym opóźnieniem, bo Pol-Dróg już po rozstrzygnięciu przetargu stracił podwykonawcę. Powiat bytowski zgodził się na podpisanie aneksu do umowy, ale bez przedłużenia terminu zakończenia prac (czerwiec 2022 r.). Aneks sankcjonował stan rzeczywisty, czyli brak wykonanych robót w 2021 r., a więc przełożenie ich na 2022 r. Gołym okiem jednak było widać, że czerwcowy termin zakończenia prac nie zostanie dotrzymany.

Pol-Dróg chce więcej o 1,7 mln zł

Pol-Dróg wystąpił z wnioskiem o przesunięcie terminu zakończenia prac o dwa miesiące (do końca sierpnia 2022 r.). Jest jeszcze jednak drugi wniosek, bardziej istotny. Wykonawca domaga się większej zapłaty za swoją pracę i to aż o prawie 1,7 mln zł. Kwota po przetargu to 6 mln 841 tys. zł, a więc chodzi o zapłatę w wysokości około 8,5 mln zł.

Pandemia koronawirusa, konflikt wojenny na Ukrainie. Te dwa elementy – według wykonawcy – wpłynęły na nagły i trwały wzrost cen materiałów budowlanych, paliw, asfaltów oraz odpływ pracowników (głównie z Ukrainy). I mają uzasadniać wniosek o zwiększenie wynagrodzenia o prawie 1,7 mln zł. Podobna argumentacja dotyczy przesunięcia terminu zakończenia prac. Z drugiej strony – dodajmy – przy terminowym rozpoczęciu prac nie byłoby takich problemów.

- Oba wnioski firmy są obecnie analizowane – mówi Leszek Waszkiewicz, starosta bytowski. Jeśli powiat zgodzi się na nie, to inwestycja będzie realizowana. A jeśli nie? – Wykonawca może skierować sprawę do sądu i tam udowadniać, że podniesienie wynagrodzenia ma obiektywne przesłanki, których wcześniej nie można była przewidzieć – stwierdza Leszek Waszkiewicz. Starosta nie chciał jednoznacznie powiedzieć, czy realnym scenariuszem jest przerwanie prac, a więc de facto brak inwestycji.

Dodajmy, że inwestycja ma rządową dotację w wysokości 50 procent. Pozostałe 50 procent wykładają powiat bytowski i gmina Miastko (po 25 procent). A więc wnioski firmy Pol-Dróg muszę być analizowane w szerszym gronie.
Obecnie prace wykonywane są jedynie w obrębie wsi Turowo. Cały odcinek, które ma zostać przebudowany ma 6,3 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza