Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyższe stopy procentowe to także wyższe odsetki od zadłużenia. Te wzrosły już dwukrotnie

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wbrew przewidywaniom większości ekonomistów, Rada Polityki Pieniężnej w październiku przerwała cykl podwyżek stóp procentowych i utrzymała je na niezmienionym poziomie.
Wbrew przewidywaniom większości ekonomistów, Rada Polityki Pieniężnej w październiku przerwała cykl podwyżek stóp procentowych i utrzymała je na niezmienionym poziomie. 123RF
Negatywny wpływ na terminowe regulowanie rachunków może mieć pogarszająca się sytuacja finansowa gospodarstw domowych. Wraz ze wzrostem stóp procentowych wzrosły też wysokości odsetek od zadłużenia, których może żądać wierzyciel. Od zaległości w płatnościach w okresie od 29 maja 2020 r. do 6 października 2021 r. można było żądać 5,6 proc. odsetek ustawowych. Od 8 września, po kolejnej podwyżce stóp procentowych przez NBP, to już 12,25 proc. W październiku RPP postanowiła utrzymać stopę referencyjną na niezmienionym poziomie - 6,75 proc.

Podwyżka stóp procentowych to wzrost odsetek od zadłużenia

Negatywny wpływ na terminowe regulowanie rachunków może mieć pogarszająca się sytuacja finansowa gospodarstw domowych. Jednak eksperci zwracają uwagę, żeby w miarę możliwości nie dopuszczać do powstania zaległości. To ważne, bo wraz ze wzrostem stóp procentowych, wzrosły też wysokości odsetek od zadłużenia, których może żądać wierzyciel.

– Na przykład od zaległości w płatnościach w okresie od 29 maja 2020 r. do 6 października 2021 r. można było żądać 5,6 proc. odsetek ustawowych. Obecnie, od 8 września po kolejnej podwyżce stóp procentowych przez NBP, to już 12,25 proc. To ponad dwa razy więcej – wskazano.

Przypomnijmy, wbrew przewidywaniom większości ekonomistów, Rada Polityki Pieniężnej przerwała cykl podwyżek stóp procentowych i utrzymała je na niezmienionym poziomie. Analitycy dość zgodnie oczekiwali 12. z rzędu podwyżki, tym razem o 25 pkt bazowych. Nie brakowało głosów, że ruch będzie nawet bardziej zdecydowany, a stopy wzrosną o 50 pkt. Tymczasem, jak komentuje Bartosz Sawicki, analityk cinkciarz.pl – władze monetarne pozostałe niewzruszone na wrześniowy wyskok inflacji.

– Mamy decyzję w sprawie stóp procentowych. Konsensus rynkowy zakładał podwyżkę stóp o 0,25 pp., do 7 proc., jednak Rada Polityki Pieniężnej nie wykonała ruchu i zostawiła koszt pieniądza na poziomie 6,75 proc. Jest to zaskoczenie w warunkach rozpędzającej się inflacji oraz silnie słabnącego złotego, który jeszcze bardziej nakręca inflację – komentuje dr Wojciech Świder, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.

Polacy rzetelniej płacą rachunki za multimedia

Polacy coraz rzetelniej płacą rachunki za telefon, kablówkę i Internet – wynika z danych Biura Informacji Gospodarczej ERIF. Według danych po I półroczu 2022 r. tzw. wpisy negatywne do bazy dotyczyły 628 tys. spraw. Dla porównania w analogicznym okresie 2019 r. liczba wpisów wynosiła ponad 711 tys.

– Z analizy danych z ostatnich czterech lat wynika, że od I kwartału 2020 r., widać pozytywny trend. Wówczas zanotowaliśmy najwięcej, bo prawie 811 tys. negatywnych wpisów. Od tego czasu te ilości sukcesywnie spadają. Na koniec 2021 r. zanotowaliśmy 559 tys. takich przypadków – podaje Jarosław Furmaniak, Kierownik Departamentu Operacji i Rozwoju z ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.

Poważne konsekwencje po wpisie na listę dłużników

Rośnie liczba podmiotów, które przy ocenianiu ryzyka udostępniania jakiejś usługi np. telefonu, internetu, pożyczki, kredytu, leasingu itp. sięga po informacje z biura informacji gospodarczej. Niezapłacony w terminie rachunek za telefon czy internet, może stanąć na przeszkodzie np. w udzieleniu kredytu lub pożyczki lub skorzystaniu z innych usług, zwykle chodzi o stosunkowo drobne kwoty. Przeciętna wartość zobowiązania zaciąganego w sektorze multimediów na podstawie bazy ERIF BG wynosi 118 zł.

Furmaniak przyznaje, że świadomość ujemnych skutków negatywnego wpisu w bazie jest coraz większa. – Nawet w sytuacji trudniejszej sytuacji budżetowej gospodarstw domowych, niższe rachunki łatwiej spłacić. Dlatego klienci coraz rzetelniej wywiązują się z tego rodzaju zobowiązań, żeby uniknąć kłopotów – wyjaśnia.

Pandemia zwiększyła dyscyplinę płatników

Za drugi element pozytywnie wpływający na dyscyplinę w płaceniu rachunków za multimedia eksperci podają pandemię. – W czasie pandemii niezakłócony dostęp do Internetu czy telefonu nabrał szczególnego znaczenia dla osób, które przeszły na tryb zdalny pracy – tłumaczy Furmaniak.

Przypomnienia o nieuregulowanej płatności zaczynają działać

Operatorzy telekomunikacyjni i dostawcy Internetu przypominają o płatności zarówno przed, jak i po upływie tego terminu. Z kolei biura informacji gospodarczej uzupełniły tradycyjnie stosowaną korespondencję listowną o wpisaniu do bazy dłużników, właśnie o e-maile i sms-y.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie ERIF BIG wynika, że 4 na 5 Polaków uważa e-mail i SMS za najwygodniejszy kanał informowania o zaległościach. 83 proc. respondentów uznaje ten sposób za najszybszy. Z kolei 41 proc. ankietowanych wskazało, jako preferowane formy przesyłania powiadomienia o wpisie zadłużenia do BIG.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wyższe stopy procentowe to także wyższe odsetki od zadłużenia. Te wzrosły już dwukrotnie - Strefa Biznesu

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza