Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z klimą do warsztatu

Janusz Stefański
Przy sprawnej klimatyzacji jazda w upale nie jest męcząca.
Przy sprawnej klimatyzacji jazda w upale nie jest męcząca.
Coraz więcej użytkowników samochodów może cieszyć się w upalne lato z dobrodziejstwa klimatyzacji.

Nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak sprawę, że urządzenie to wymaga regularnych przeglądów.

Aby spokojnie pławić się w przyjemnym chłodzie klimatyzacji, należy przynajmniej raz w roku przejrzeć klimatyzację i (o ile zachodzi taka potrzeba) uzupełnić czynnik chłodzący. Specyfika tego gazu jest taka, że nawet mimo zupełnej szczelności układu, w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika. Wówczas klimatyzacja nie działa prawidłowo.

Warto pamiętać

Czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Jeżeli w układzie zaczyna brakować czynnika chłodzącego to nie ma cyrkulacji oleju, który krąży po układzie smarując także sprężarkę. Brak smarowania sprężarki powoduje jej zatarcie. I tutaj mogą pojawić się duże koszty.

Kilka rad dla posiadaczy klimatyzacji:

Kilka rad dla posiadaczy klimatyzacji:

1. o ile to możliwe - parkujmy zawsze w cieniu,
2. przed rozpoczęciem jazdy pozostawić przez chwile otwarte drzwi,
3. na samym początku podróży ustawić chłodzenie i dmuchawę na maksimum,
4. przez kilka pierwszych minut jechać z otwartymi oknami.
5. unikać serwisów zajmujących się naprawą lodówek, nie mających właściwych narzędzi, materiałów ani odpowiedniej wiedzy
6. przegląd klimatyzacji w autoryzowanej stacji obsługi trwa ok. 2.

Uwaga na bakterie

Przy kontroli klimatyzacji zdezynfekowany zostanie także układ chłodzący przez wpuszczenie do wlotu powietrza specjalnego preparatu. Dezynfekcja jest niezbędna, gdyż w kanałach powietrznych skrapla się woda, a mokre i gorące środowisko jest idealną pożywką dla bakterii, grzybów i innych drobno ustrojów, które to właśnie wydzielają nieprzyjemny zapach stęchlizny i mają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie.

Może brakować powietrza

Należy także zatroszczyć się o filtr kabinowy i w razie potrzeby wymienić go. Przez zapchany filtr do kabiny wpada coraz mniej powietrza, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji. Efektem niesprawnego filtra są zaparowane szyby oraz nieprzyjemny zapach wewnątrz auta.

Wilgoć w nadmiarze

Trzeba także zadbać o filtr-osuszacz. Usuwa on z układu klimatyzacji wilgoć oraz drobne śmieci, zabezpieczając sprężarkę i zawór rozprężny przed zniszczeniem. W filtrze takim znajduje się środek pochłaniający wilgoć z układu, w postaci granulatu (sita molekularnego). Jeżeli granulat będzie już zbyt nasączony wodą i przestanie pochłaniać wilgoć - układ będzie nieprawidłowo pracował (wilgoć w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów). Dlatego powinno się go wymieniać po każdym rozszczelnieniu lub usterce sprężarki, a w prawidłowo działającym układzie co dwa, trzy lata.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza