Z Trójmiasta do Berlina przez Człuchów

Wojciech Frelichowski wojciech.frelichowski@gp24.pl Fot. Deutsche Bahn
Szybki pociąg ICE-TD na stacji w Kopenhadze
Szybki pociąg ICE-TD na stacji w Kopenhadze
Jest szansa na bezpośrednie połaczenie kolejowe pomiędzy Trójmiastem a Berlinem, z którego mogliby korzystać mieszkańcy naszego regionu. Warunkiem jest jednak porozumienie trzech podmiotów: kolei polskich i niemieckich oraz samorządu województwa pomorskiego.

Szansa na takie połaczenie kolejowe pojawiła się po tym, gdy niemieckie koleje Deutsche Bahn zaproponowały PKP wykorzystanie szybkich pociągów ICE -TD pomiędzy Berlinem a Warszawą. Jednak składy ICE-TD to pociągi spalinowe i na zelektryfikowanej linii z Berlina do Warszawy ich eksploatacja byłaby bezcelowa. Dlatego PKP zasugerowały partnerom zza Odry wykorzystanie ICE-TD do komunikacji na niezelektryfikowanej linii z Berlina do Piły. Grupa kolejowych ekspertów z Trójmiasta zaproponowała wtedy, aby trasę wydłużyć do Gdynii.

- Linia kolejowa od granicy z Niemcami przez Piłę, Człuchów, Chojnice do Tczewa to jeden organizm - twierdzi dr Marcin Wołek z Uniwersytetu Gdańskiego. - Co ważne, większość tej trasy jest dwutorowa i w niezłym stanie technicznym, gdzie pociągi moga jechać z prędkością 100 km/h/.

Szybkie składy ICE-TD mogą rozwijać szybkość do 200 km/h. Do tego komfortem jazdy biją na głowę polskie wagony. Niemcy zaoferowali PKP ich eksploatację, bo za Odrą stoją niewykorzystane, poza dwoma składami kursującymi pomiędzy Berlinem a Kopenhagą. Jadąc z maksymalna prędkością 100 km/h pociąg ICE pokonałby odcinek z Berlina, przez Piłę do Gdyni w ok. 6 godzin.

A dlaczego te pociągi nie mogłyby kursować przez Szczecin, Koszalini i Słupsk? Onegdaj na tej linii kursował nocny pociąg z Berlina do Gdyni. Jak przekonuje dr Marcin Wołek trasa południowa, przez Człuchów i Piłę, jest krótsza i niezelektryfikowana, czyli eksploatacja ICE-TD miałby tam ekonomiczne uzasadnienie. - Ale na razie są to luźne koncepcje i wcale nie jest powiedziane, że połączenie przez Słupsk i Koszalin nie byłoby lepsze. Wszystko zależy od porozumienia pomiędzy kolejami i samorządami - podkreśla naukowiec.

Jak się dowiedzieliśmy w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim rozmowy na ten temat mają sie odbyć jeszcze w kwietniu.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3