Zabawa z kodowaniem zaprocentuje w przyszłości

Materiał informacyjny Orange
169 nauczycieli z 29 publicznych szkół podstawowych z niewielkich miejscowości w regionie skorzystało ze specjalistycznych szkoleń, a następnie poprowadziło przy wsparciu trenerów zajęcia z kodowania dla dzieci. 2177 najmłodszych programistów oswoiło się dzięki zabawom i ćwiczeniom z podstawowymi pojęciami programistycznymi i spróbowało sił w programowaniu robotów czy tworzeniu programów w aplikacji Scratch Junior. To wszystko w ramach projektu Zaprogramuj przyszłość prowadzonemu przez Stowarzyszenie Mistrzowie Kodowania i Fundację Orange.

**Programowanie jest językiem przyszłości, a kompetencje cyfrowe nabierają coraz większego znaczenia. Szacuje się, że do 2020 r. w Europie będzie brakować prawie miliona specjalistów IT. Pewien poziom umiejętności cyfrowych będzie wymagany na nawet 90% wszystkich stanowisk.

Największe odkrycie? Kodowanie na kartce. To było coś, czego wcześniej w ogóle nie znałam – dzieli się swoimi spostrzeżeniami Kamila Trocka, edukatorka z Czaplineckiego Ośrodka Kultury. – Planuję wprowadzić elementy kodowania do naszej oferty. Dzieci są ciekawe świata i lubią poznawać nowe rzeczy. Mam nadzieje, że będą z chęcią uczęszczać na zorganizowane dla nich zajęcia.

Uczniowie są również zachwyceni możliwościami, jakie daje im kodowanie i nawet po oficjalnym zakończeniu zajęć w ramach „Zaprogramuj przyszłość” sami dopominają się o nowe, programistyczne wyzwania.

– Wszystko odbywało się w formie zabaw, które kształciły umiejętności kluczowe dla programistów, takie jak współpraca i komunikacja, logiczne myślenie czy zdolność koncentracji – wyjaśnia Krzysztof Jaworski ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. – Przy okazji rozwiązywania labiryntów, ćwiczeń z kubeczkami czy pracy na macie edukacyjnej pokazywaliśmy też, co oznaczają podstawowe pojęcia programistyczne, np. „pętle”.

Tzw. „kodowanie bez prądu” pozwala kształcić kompetencje kluczowe we współczesnym świecie, a przy okazji oswaja z kluczowymi zagadnieniami z zakresu programowania – np. zmiennymi i pętlami czy debugowaniem, czyli poszukiwaniem i poprawianiem błędów w już stworzonym kodzie. Jak się okazuje, najmłodsi programiści równie chętnie brali udział w programowaniu robotów czy tworzeniu własnych programów w specjalnej aplikacji Scratch Junior, co w ćwiczeniach i zabawach bez użycia technologii.

– Do nauki kodowania wcale nie potrzeba wiele sprzętu, ale z pewnością stanowi on dodatkową atrakcję i zwiększa możliwości nauczycieli – mówi Sławomir Cabajewski z Fundacji Orange.

Do szkół w regionie trafiły także 256 tablety, 58 robotów Dash i Dot, 29 zestawów projektowania interaktywnego Makey Makey, 29 zestawów elektronicznych Inteligentne Miasto, 29 mat edukacyjnych do kodowania bez prądu.

W naszym województwie ze szkoleń skorzystali nauczyciele i dzieci w powiatach choszczeńskim, drawskim, łobeskim, myśliborskim, pyrzyckim, szczecineckim, świdnickim i wałeckim.

– Sprzęt zostanie w placówkach na stałe i będzie wykorzystywany w dalszej pracy w kolejnych latach. Tablet na swoją wyłączność otrzymał też każdy z nauczycieli – tłumaczy Cabajewski.

Poza województwem zachodniopomorskim szkolenia z programowania w ramach „Zaprogramuj przyszłość” odbyły się w 8 regionach Polski i w sumie wzięło w nich udział 1200 nauczycieli. Z lekcji skorzystało ponad 16 000 dzieci. Zajęcia odbywały się także w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, pomorskim, śląskim i warmińsko-mazurskim.

– Chociaż szkoły są coraz nowocześniejsze, badania pokazują, że jeszcze dużo pracy przed nami. Bardzo zależy nam na trwałej, systemowej zmianie, chcemy wspierać szkoły, które są otwarte na nowe technologie. Robimy to także w ramach innych naszych programów, odpowiadając na potrzeby nauczycieli i uczniów w różnym wieku – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange.

Projekty „Zaprogramuj przyszłość” zostały sfinansowane z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa w ramach działania 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zabawa z kodowaniem zaprocentuje w przyszłości - Głos Szczeciński

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza