Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakodowane nawyki

Lech Świątek
Bezpieczeństwo na drogach można poprawić w dwojaki sposób: poprzez polepszenia wyszkolenia kierowców oraz poprzez popularyzację sportu motorowego. Mam tu na myśli nie tyle naukę przestrzegania przepisów ruchu drogowego, ile naukę techniki jazdy.

Znajomość dobrej techniki jazdy umożliwia nie tylko bezpieczne wyprowadzenie samochodu z trudnej sytuacji drogowej, np. poślizgu, ale także daje dużo większą możliwość przewidywania co może się stać z pojazdem w razie poślizgu, jak poruszać się w trudnych warunkach drogowych.

Zakodowane nawyki

Dopóki samochód nie przekracza granicy przyczepności, kierowanie jest proste i łatwe. Kiedy zostanie przekroczony współczynnik tarcia opony o nawierzchnię drogi, trzeba dysponować większymi umiejętnościami i muszą to być umiejętności wyćwiczone. Kierowanie pojazdem opiera się bowiem na podświadomie zakodowanych nawykach.
Wszyscy pamiętamy jak podczas nauki jazdy sprawiało nam trudność operowanie trzema pedałami, kierownicą i dźwignią biegów jednocześnie. Potrzebny był pewien czas, aż czynności te stały się automatyczne i wreszcie można było spokojnie popatrzeć na drogę. Od tego momentu nasza podświadomość przejęła stery "pilota automaty- cznego" i jazda samochodem stała się przyjemna. Podświadomość działa automatycznie, umożliwiając w tym samym czasie zajęcie się innymi sprawami świadomie.
Jeżeli więc w czasie nauki jazdy przyjęliśmy jakieś błędne sposoby posługiwania się urządzeniami sterowniczymi, podświadomie będziemy je stosowali prawie zawsze, a szczególnie w czasie zagrożenia. Wskutek zagrożenia i braku czasu podświadomość przechodzi w "tryb awaryjny" używając tylko tych ruchów, które są jej najbardziej znane.

Jak kierować?

Do najważniejszych przyrządów sterowniczych samochodu należy niewątpliwie kierownica. Obsługa układu kierowniczego ma zatem największy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Do najczęściej spotykanych błędów należą: podawanie sobie kierownicy małymi, krótkimi skokami, przekładanie w czasie wykonywania skrętu rąk od wewnątrz wieńca kierownicy, trzymanie kierownicy w dolnej części lub za szprychy, jazda z jedną ręką na kole kierownicy, podczas gdy drugą przewieszamy przez otwarte okno lub wykonujemy inne czynności. Można też spotkać zbyt bliskie ustawienie fotela kierowcy, co znacznie utrudnia swobodne, szybsze kręcenie kierownicą.
Gdy samochód wpada w poślizg lub trzeba gwałtownie ominąć wbiegającego nagle na jezdnię przechodnia, błędy w kierowaniu mogą nam uniemożliwić dostatecznie szybkie wykonanie skrętu. Podczas wyprowadzania samochodu z poślizgu musimy najczęściej kręcić kierownicą błyskawicznie i to często o duży kąt. Właściwa technika trzymania i kręcenia kierownicą jest wtedy niezbędna.

Sport jest dobry na wszystko

Takich technik uczy właśnie wspomniany udział w imprezach sportowych, nawet tych popularnych. Ja polecam podczas jazdy trzymanie kierownicy dwiema rękami, nieco powyżej połowy. Skręcanie wykonuję możliwie jak najmniej puszczając kierownicę, pełnymi i płynnymi ruchami.
Przy spokojnej jeździe przed skrętem, np. w prawo, przenoszę prawą rękę na górę koła ("na godz. 12"), skręcając ciągnę w dół popuszczając lewą ręką około obwodu koła kierownicy. Wykonuję zakręt ciągnąc jedną ręką ponad jeden obrót kierownicy i dopiero przekładam rękę. Przy skręcie w lewo pierwszą czynnością jest przełożenie lewej ręki na "godzinę 12". Przy nagłych skrętach ciągnę koło kierownicy możliwie najdłuższymi ruchami przekładając ręce jak najpóźniej.
Proszę wziąć stoper i sprawdzić w jakim najkrótszym czasie jesteście państwo w stanie skręcić kierownicą od skrajnego skrętu w lewo do skrajnego skrętu w prawo. Ja sprawdzałem. Kręcąc prawidłowo, tak jak opisywałem, wykonuję to w 2 do 3 sekund. Podając sobie kierownicę małymi skokami wykonuję to w 7 sekund. Te kilka sekund może być różnicą między życiem a śmiercią....

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza