Do 20 marca można było zgłaszać uwagi do rządowego programu budowy stu nowych obwodnic w kraju. W województwie pomorskim na liście do realizacji znalazło się pięć inwestycji drogowych m.in. w Człuchowie i nowej, wspólnej obwodnicy Słupska i Kobylnicy. W założeniu podstawowym celem budowy nowej drogi okalającej Słupsk i Kobylnicę miało być wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 21. Chodzi przede wszystkim o ruch z obecnej obwodnicy Słupska w kierunku Łeby. Kilka tygodni temu GDDKiA informowała, że nowa obwodnica w zależności do wariantu miałaby biec od węzła w Łosinie w kierunku Rebilnka i Bierkowa lub w drugą stronę do Redzikowa i Siemianic. Obie trasy łączyłyby się z DK21 na wysokości Włynkówka. Wariant przez Redzikowo byłby jednak droższy, ponieważ wymagałby budowy mostu przez Słupię.
Bez względu, w którą stronę nowa obwodnica miałaby biec, takie rozwiązanie oznaczałoby zupełnie nowy przebieg DK21 w Kobylnicy i Słupsku. W efekcie miejski ring przestanie być drogą krajową, a Kobylnica straciłaby uzgodniony, opracowany i skonsultowany z GDDKiA plan budowy nowej drogi od węzła w Łosinie przy rzece po wschodniej stronie miejscowości do ulicy Słonecznej w Słupsku.
Nie wszystko jest jednak stracone. Przynajmniej w zamyśle Słupskiego Porozumienia Obywatelskiego, które złożyło swoje uwagi w ramach rządowych konsultacji społecznych. Pomysł SPO zakłada realizację zatwierdzonej przed laty obwodnicy Kobylnicy i pozostawienie aktualnego przebiegu DK21.
- Jeśli chodzi o wariant nowej obwodnicy, to proponujemy, aby od południa przebiegała droga S6, a od północy DK6, która mogłaby być finansowana w ramach środków rządowych, czyli z projektu budowy 100 nowych obwodnic-informuje Adam Piekarec, prezes SPO.
Tak ujęta DK6 ciągnęłaby się od Reblinka wzdłuż granic miasta do Włynkówka i dalej na wschód i południe do ulicy Gdańskiej, po śladzie nakreślonym w koncepcjach miejskiego ringu. Koszty?
W lutym poseł PiS Piotr Müller zapowiedział na ten cel około 300 milionów. Na dziś wiadomo, że dla tej inwestycji tej nie były prowadzone prace przygotowawcze, a planowana data ogłoszenia przetargu to czwarty kwartał 2023 roku.
Dziś (14 kwietnia) Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że ruszają inwestycje z programu budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim. Przed świętami zatwierdzono programy inwestycji dla obwodnic Gryfina, Kołbaskowa, Stargardu i Szczecinka w województwie zachodniopomorskim.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?