Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zima na drodze: jak uniknąć poślizgu

Źródło: Szkoła Jazdy Renault
Fot. Citroen
Mokre i oblodzone nawierzchnie dróg to główne przyczyny poślizgu, który jest częstą przyczyną kolizji i wypadków zimą. Eksperci radzą, jak uniknąć niebezpiecznej sytuacji na drodze oraz jak zareagować, kiedy taka sytuacja już się wydarzy.

Na oblodzonej nawierzchni łatwo wpaść w poślizg. Podczas hamowania w samochodach nie wyposażonych w ABS, najlepiej sprawdza się technika hamowania pulsacyjnego. Polega ona na tym, że należy wciskać pedał hamulca, a następnie delikatnie go zwalniać. Czynności te trzeba powtarzać na przemian aż do zatrzymania samochodu. W czasie hamowania pulsacyjnego nie zdejmujemy nogi z hamulca, a tylko zmieniamy siłę nacisku.
Gdy auto wyposażone jest w system przeciwpoślizgowy ABS, odpowiednią skuteczność hamowania na śliskiej nawierzchni uzyskamy przy zdecydowanym, mocnym nacisku na pedał hamulca. Należy także być świadomym, że samochody wyposażone w ABS na bardzo śliskiej nawierzchni mają dłuższą drogę hamowania niż auta pozbawione tego systemu. Każdy kierowca powinien pamiętać, że nawet najdoskonalszy system zamontowany w naszym aucie nie wystarczy by zapewnić bezpieczeństwo, gdy będziemy jechać z dużą prędkością.

"Podstępny" lód
W zimie kierowcy powinni zwracać baczną uwagę na otoczenie drogi: sąsiedztwo zbiorników wodnych, teren pagórkowaty, wzniesienia, mosty, wiadukty, wyjazdy z lasu i tunelu. W takich miejscach bardzo często występuje gołoledź oraz istnieje zwiększone ryzyko występowania lodu i śliskiej nawierzchni. Szczególnie niebezpieczny jest tzw. "czarny lód", czyli tworząca się na ulicy cienka i niewidoczna warstwa przezroczystego lodu. Kiedy podczas jazdy w samochodzie nagle robi się cicho i nie dobiegają do wnętrza odgłosy szumu opon, to znak, że najprawdopodobniej jedziemy po warstwie niewidocznego lodu. Nie wolno wówczas hamować, ani gwałtownie skręcać kierownicą. Trzeba wtedy delikatnie i płynnie zwolnić pedał gazu - mówią instruktorzy Szkoły Jazdy Renault.

Poślizg i co dalej?
Kierowcy mają do czynienia z dwoma podstawowymi rodzajami poślizgu: nadsterownością, gdy tylne koła samochodu tracą przyczepność oraz podsterownością, która występuje w czasie skrętu i kiedy przednie koła tracą przyczepność. W przypadku nadsterowności należy wcisnąć sprzęgło, aby równomiernie dociążyć wszystkie koła i skupić się na szybkim kręceniu kierownicą tak aby przednie koła (niezależnie od położenia tylnej osi) były skierowane tam, gdzie prowadzi droga. Jednocześnie poprzez rozłączenie napędu auto wytraci prędkość, co zwiększy nasze szanse na "wyjście z poślizgu" - radzą instruktorzy ze Szkoły Jazdy Renault - Jeżeli w trakcie skręcania w lewo, tył samochodu będzie "uciekał" w prawo, wtedy należy dokonać szybkiego skrętu kierownicą w prawo, w kierunku przeciwnym do zamierzonego skrętu. To wyprowadzi samochód na właściwy tor jazdy. Niewykonanie tego manewru może doprowadzić do obrócenia samochodu na śliskiej drodze i do całkowitej utraty kontroli nad autem. Warto być przygotowanym do takiej sytuacji i poćwiczyć manewr na pustym placu, nie narażając innych uczestników ruchu.
Jeżeli wystąpi poślizg przednich kół należy natychmiast zdjąć nogę z gazu, zmniejszyć wykonywany wcześniej skręt kierownicą i delikatnie wykonać go ponownie. Zdjęcie nogi z gazu spowoduje dociążenie kół przednich i zmniejszenie prędkości. Zaś redukcja kąta skrętu powinna spowodować odzyskanie przyczepności i korektę toru jazdy - mówią eksperci.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza