Czy na egzaminie ósmoklasisty będzie 4 przedmiot?
Warto przypomnieć, że termin egzaminu ósmoklasisty został na stałe przeniesiony z kwietnia na maj. Zgodnie z planami na rok szkolny 2021/2022 i w kolejnych latach egzamin miał się składać z czterech części: język polski, matematyka, język obcy oraz wybrany przedmiot dodatkowy (biologia, chemia, fizyka, geografia lub historia). Ostatecznie jednak zrezygnowano z wprowadzenia czwartej części egzaminu ósmoklasisty. Nie będzie więc ona obowiązywać zarówno w roku szkolnym 2022/2023, jak i w kolejnych latach.
Zmiany w rekrutacji do szkół. Przeliczanie punktów
W rozporządzeniu w sprawie przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów określono sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów rekrutacji, sposób ustalania punktacji w przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia odpowiednio do egzaminu ósmoklasisty lub do danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty, a także skład i szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej.
W rozporządzeniu ustalono, że uczniowie w trakcie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych mogą uzyskać maksymalnie 18 punktów za osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły. Najwięcej punktów otrzymują finaliści konkursów przedmiotowych na szczeblu podwojewódzkim, laureaci i finaliści pozostałych konkursów i turniejów, finaliści z przedmiotów artystycznych na szczeblu międzynarodowym i ogólnopolskim oraz laureaci i finaliści pozostałych konkursów i turniejów.
W uzasadnieniu rozporządzenia można przeczytać, że ustalenie maksymalnej liczby punktów ma zachęcić uczniów do udziału w różnych aktywnościach.
– Ustalenie maksymalnej liczby punktów (tj. 18 punktów) możliwej do uzyskania za osiągnięcia w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych ma na celu zachęcanie uczniów do udziału w różnych aktywnościach, w szczególności w zawodach organizowanych dla szerokiej grupy uczestników co najmniej na szczeblu powiatowym, gwarantujących wysoki poziom współzawodnictwa. Jednocześnie w projekcie rozporządzenia dookreślono przepis, w którym ustala się zasadę, w której uczeń może otrzymać punkty tylko za jedno osiągnięcie, o najwyższej wartości punktowej, z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu przyporządkowanego przez kuratora oświaty w wykazie – brzmi treść uzasadnienia do rozporządzenia.