Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmieniamy sprzedawcę prądu. Na co zwrócic uwagę?

Filip Pietruszewski [email protected]
Zmieniamy sprzedawcę prądu. Na co zwrócic uwagę?
Zmieniamy sprzedawcę prądu. Na co zwrócic uwagę? Archiwum
Na polskim rynku działa kilkadziesiąt firm, które sprzedają energię elektryczną. Warto zapoznać się z ich ofertami, by wybrać najtańszą. Należy jednak pamiętać, że sprzedawca i dystrybutor to nie jest ten sam podmiot.

Od 2007 roku gospodarstwa domowe same mogą wybrać z usług jakiego sprzedawcy energii elektrycznej chcą korzystać. Przecież prąd to taki sam towar, jak każdy inny. Pomimo tej zmiany, jaką było wyodrębnienie się na rynku operatorów sprzedaży, większość Polaków w dalszym ciągu korzysta z umowy kompleksowej obejmującej jednocześnie warunki sprzedaży i dystrybucji energii. Jednak dystrybutora energii elektrycznej nie można zmienić. Słupszczanie w tym zakresie są więc skazani na usługi Energii, której płacą:

  • opłatę przesyłową stałą - zawiera koszty stałe związane z funkcjonowaniem sieci, które są niezależne od ilości pobranej energii; zawiera ona m.in. koszty ewentualnych remontów i napraw
  • opłatę przesyłową zmienną - zawiera koszty, których wysokość jest zależna od ilości pobieranej energii
  • opłatę abonamentową - pokrywa koszty obsługi klienta, np. wystawiana faktur i kontroli licznika
  • opłatę przejściową - związana z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej. Te stawki kalkulowane są w zależności od rocznego zużycia energii.

Z kolei sprzedawcom płacimy za samą energię elektryczną zgodnie z wybraną przez nas taryfą. Jeżeli nasz sprzedawca prądu nie jest jednocześnie naszym dystrybutorem, to możemy mu płacić również opłatę handlową, ale nie pobierają jej wszyscy sprzedawcy.

Przedstawiciele handlowi reprezentujący sprzedawców energii elektrycznej konkurencyjni dla Energi, coraz częściej odwiedzają nasze domy. Niestety, nie zawsze potencjalnym klientom przekazują wszystkie informacje w zrozumiały sposób.

- Od poprzedniego roku właściwie w każdym tygodniu zgłaszają się do mnie dwie, trzy osoby, które czują się oszukane przez sprzedawców energii elektrycznej - mówi Marek Downar-Zapolski, miejski rzecznik konsumentów w Słupsku.

Okazuje się, że skargi wcale nie dotyczą ukrytych kosztów energii. Różnice cen między poszczególnymi sprzedawcami nie są duże. - Czasami konsumenci muszą płacić nieco więcej, w innych przypadkach udaje im się trochę zaoszczędzić. Problem w tym, że sprzedawcy energii elektrycznej rozmowy z potencjalnymi klientami prowadzą w taki sposób, że oni w ogóle nie są świadomi, że zmieniają sprzedawcę. Konsumenci myślą, że podpisują dokumenty, które przedstawia im pracownik Energi - tłumaczy Downar-Zapolski. - Od tych umów można odstąpić w ciągu dziesięciu dni, ale konsumenci zazwyczaj orientują się, że zmienili sprzedawcę po miesiącu, gdy przychodzi rachunek - dodaje rzecznik.

Podobne spostrzeżenia ma Maria Janusz, powiatowa rzeczniczka konsumentów w Słupsku.

- Dla wielu osób starszych jest dużym zaskoczeniem, że nagle zaczynają dostawać dwie faktury, jedną za sprzedaż, a drugą za dystrybucję. Ludzie nie rozumieją, że sprzedaż i dystrybucja to nie jest to samo. W konsekwencji część z nich myśli, że rachunków za dystrybucję, które wystawia ich dotychczasowy sprzedawca, nie muszą płacić. Dochodziło nawet do sytuacji, w których konsumenci mieli odcinamy prąd - mówi Maria Janusz. - Często pojawiają się również problemy ze składaniem reklamacji, bo nie ma informacji, z jakiego tytułu i do jakiego podmiotu powinno się je wysyłać - dodaje.

Lokalni rzecznicy konsumentów w sumie wymieniają dwie firmy, na które najczęściej skarżą się mieszkańcy regionu. Na ich liście znalazły się Energetyczne Centrum z Radomia i Pewna Energia znana także jako Energia dla Firm.

Jak zmienić sprzedawcę?
Tym, by zmiana sprzedawcy prądu odbyła się gładko, najbardziej zainteresowani są sami sprzedawcy i zazwyczaj to oni zajmują się formalnościami. Nie mniej, warto znać obowiązujące procedury.

Zgłoszenie musi odpowiadać standardom przyjętym przez działającego na danym trenie dystrybutora. Na podstawie otrzymanych informacji dystrybutor w terminie nie przekraczającym pięciu dni roboczych od daty otrzymania wniosku zgłoszenia zmiany sprzedawcy, dokonuje jego weryfikacji i sprawdza, czy taki odbiorca znajduje się na jego terenie i czy jest rozliczany w jego systemie bilingowym.

Po dokonaniu weryfikacji odsyła do odbiorcy i nowego sprzedawcy, potwierdzenie zarejestrowania wniosku lub odmowę zarejestrowania ze względu na brak lub niezgodność danych zawartych we wniosku, brak umowy generalnej z danym sprzedawcą, lub ze względu na inną przyczynę.

Jeżeli sprzedawca zostanie zweryfikowany pozytywnie, odbiorca lub w jego imieniu sprzedawca musi zawrzeć umowę o świadczeniu usługi dystrybucji. Umowa ta wchodzi w życie z dniem rozwiązania umowy kompleksowej. Warto pamiętać, że nową umowę o świadczenie usługi dystrybucji odbiorca może zawrzeć na czas nieokreślony. Nie jest konieczne wypowiadanie i ponowne zawieranie przy kolejnych zmianach sprzedawców.

W dniu zmiany sprzedawcy dystrybutor powinien odczytać licznik. W przypadku liczników bez transmisji danych odczyt taki może być opóźniony, ale nie powinien nastąpić później niż w ciągu pięciu dni roboczych po zmianie sprzedawcy.

Stan licznika na dzień zmiany sprzedawcy operator przekazuje dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy. Na tej podstawie stary sprzedawca przygotuje rozliczenie końcowe. Od tego momentu, odbiorca obsługiwany przez nowego sprzedawcę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza