Ma to być coroczny podatek płacony od każdego samochodu.
Nowe pomysły wiążą się z upadkiem koncepcji podatku ekologicznego. Jego żywot będzie krótki, o ile w ogóle wejdzie w życie. W 2007 r. kierowcy powinni spodziewać się wprowadzenia nowego rozwiązania w postaci podatku corocznego. Na razie nie wiadomo, kiedy zacząłby on obowiązywać.
- Koncepcja podatku ekologicznego przedstawiona wcześniej przez ministra finansów nie spotkała się z dobrym przyjęciem. To, co uważaliśmy za rozwiązanie finezyjne i bardzo staranne, zostało uznane za zbyt skomplikowane i niejasne - wyjaśnia Gilowska.
Opłata uzależniona od pojemności skokowej silnika i poziomu emisji spalin określanego przez europejskie normy (tzw. EURO) została chłodno przyjęta przez Brukselę. Europejscy urzędnicy uważają, że będzie ona hamowała import samochodów z Zachodu do Polski.
- Mamy liczne powody, by przypuszczać, że Bruksela oczekuje od nas opodatkowania prostego, najlepiej pobieranego co roku od posiadaczy samochodów - powiedziała minister Zyta Gilowska.
Podatek ekologiczny miał być opłacany jednorazowo przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Ten właśnie jednorazowy charakter wywołał w pewnym momencie zamieszanie, bo Unia Europejska rozpoczęła prace nad podobnym w założeniach rozwiązaniem, tyle że mającym charakter coroczny. Co więcej - zaniepokojona rosnącą ilością skarg ze strony sprowadzających do Polski samochody z innych państw Wspólnoty, zażądała od rządu wyjaśnień w sprawie dyskryminacji aut trafiających do naszego kraju. Komisja Europejska uznała bowiem, że polskie prawo akcyzowe narusza zasady zawarte w art. 90 traktatu wspólnotowego i w końcu wszczęła przeciwko Polsce oficjalną procedurę.
Przypomnijmy, że od początku grudnia wprowadzono rozwiązanie doraźne. Nie obowiązują już przepisy obciążające stare samochody akcyzą nawet w wysokości 65 procent. Okazały się one niezgodne z prawodawstwem unijnym i niewykluczone, że rząd będzie musiał zwracać pobrane pieniądze. Obecnie zarówno na stare, jak i nowe samochody obowiązują dwie stawki (3,1 i 13,6 proc.) akcyzy zróżnicowane się w zależności od pojemności silnika, a nie wieku auta.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?