Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autem za granicę

Dariusz Sobolewski
Wyjazd na zagraniczne wakacje wymaga właściwego przygotowania się, aby żadna przykra niespodzianka nie popsuła dobrego samopoczucia. Gdy korzystamy ze zorganizowanej formy...

Wyjazd na zagraniczne wakacje wymaga właściwego przygotowania się, aby żadna przykra niespodzianka nie popsuła dobrego samopoczucia. Gdy korzystamy ze zorganizowanej formy wypoczynku, problemów teoretycznie powinno być mniej. Jeżeli jednak udajemy się indywidualnie, a do tego własnym samochodem powinniśmy pamiętać, że konieczne jest wykupienie polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów poza granicami RP, zwanego popularnie Zieloną kartą.
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów poza granicami kraju ma wyjątkowo istotne znaczenie dla zmotoryzowanego turysty, który swoim samochodem udaje się na zagraniczny urlop. Brak tego ubezpieczenia może bowiem narazić urlopowicza na dolegliwe konsekwencje w postaci kar finansowych, a nawet w wyjątkowych sytuacjach zatrzymanie samochodu. Prym wśród państw Unii wiodą Niemcy, ale również nasi południowi sąsiedzi Czesi i Słowacy rygorystycznie egzekwują konieczność posiadania Zielonej karty.
Jeżeli nie wykupimy polisy przed wyjazdem w swoim miejscu zamieszkania, możemy ubezpieczyć się również na granicy, z tym, że opłata jest z reguły nieco wyższa.
Dowodem zawarcia przedmiotowego ubezpieczenia jest prawidłowo wypisana polisa wraz z certyfikatem zwanym właśnie Zieloną kartą. Certyfikat zawiera informacje dotyczące wszystkich państw zrzeszonych w systemie Zielonej karty, jak również adresy biur, które poza granicami kraju udzielają pomocy polskiemu turyście w przypadku powstania szkody.

Za co odpowiedzialność

Wykupienie polisy powoduje, że firma ubezpieczeniowa zapewnia ochronę w zakresie odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem za ewentualne szkody wyrządzone osobom trzecim, które powstaną w związku z ruchem pojazdu poza granicami kraju, na terytorium państw wymienionych w dokumencie ubezpieczenia. Istotne jest to, że odpowiedzialność za wyrządzone szkody jest realizowana na podstawie prawa państwa, na terytorium którego nastąpiło zdarzenie objęte ochroną.
Do szkód związanych z ruchem pojazdu należy również zaliczyć skutki zdarzeń, jakie powstaną przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu, bezpośrednio przy jego rozładowywaniu lub załadowywaniu, jak również podczas postoju, ewentualnie naprawy auta na trasie jazdy.

Jeżeli spowodujemy wypadek

brak ubezpieczenia narazi nas na dodatkowe dolegliwości finansowe, gdyż skutki ewentualnej szkody zmuszeni będziemy pokryć z własnej kieszeni. Możliwe są również sankcje karne w stosunku do sprawcy wypadku.
Odmiennie przedstawi a się sytuacja, gdy mamy wykupioną polisę. Gdy zdarzy się wypadek, wszystkie istotne kwestie związane z likwidacją szkody przejmuje na siebie Biuro Narodowe, które jest reprezentantem Systemu Zielonej karty na terenie danego kraju. Wyznaczeni pracownicy zajmą się ustaleniem stanu faktycznego i okoliczności zdarzenia, określą rozmiar strat oraz zrealizują roszczenie na rzecz osoby poszkodowanej. Biuro Narodowe funkcjonujące na terenie danego kraju działa w przypadku obywateli RP jako przedstawiciel polskiego ubezpieczyciela. Po zrealizowanej wypłacie odszkodowania, Biuro obciąży kosztami właściwy zakład ubezpieczeń w kraju. Biuro w kraju właściwym dla miejsca powstania wypadku jest jedynym uprawnionym organem we wszystkich sprawach dotyczących zarówno interpretacji przepisów prawnych, jak i zasad likwidacji szkód.
Może się zdarzyć, iż przebywając w innym państwie to my wystąpimy w roli osoby poszkodowanej przez miejscowego kierowcę. Wówczas mamy prawo dochodzić swoich roszczeń w stosunku do zakładu ubezpieczeń sprawcy szkody lub też za pośrednictwem swojej firmy, jeżeli wykupiliśmy ubezpieczenie autocasco w ruchu zagranicznym. Umowa Zielonej karty znalazłaby zastosowanie tylko wtedy, gdyby wypadek nastąpił z winy cudzoziemca pochodzącego z innego państwa, niż kraj właściwy dla miejsca wypadku.
Suma gwarancyjna dla zawartej umowy ubezpieczenia na terenie Polski nie może być niższa niż równowartość 600 tys. euro przy zastosowaniu kursu średniego walut obcych NBP. Kwota ta dotyczy wyjazdów do państw należących do systemu Zielonej karty. W przypadku krajów nie zrzeszonych w systemie, suma gwarancyjna nie może przekroczyć 300 tys. euro.
Należy również nadmienić, że suma gwarancyjna znajduje swoje odniesienie do jednego zdarzenia, którego skutki objęte są ubezpieczeniem, bez względu na liczbę poszkodowanych osób.

Obowiązki sprawcy

Jeżeli jest to możliwe i pozwala nam na to aktualny stan zdrowia, powinniśmy podjąć niezwłoczne działania mające na celu zminimalizowanie skutków wypadku. Konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa na miejscu zdarzenia oraz, jeżeli wymaga tego sytuacja , podjęcie kroków związanych z zabezpieczeniem opieki medycznej osobom poszkodowanym. Istotnym jest również przekazanie poszkodowanemu lub policji swoich danych personalnych, danych pojazdu oraz informacji o posiadanym ubezpieczeniu np. numeru Zielonej karty. Po powrocie do kraju posiadacz lub kierujący pojazdem zobowiązani są zgłosić w zakładzie ubezpieczeń każdy wypadek ze swoim udziałem. Konieczne jest także udzielenie ubezpieczycielowi szczegółowych wyjaśnień dotyczących okoliczności i przebiegu zdarzenia. Do złożonych wyjaśnień należy dołączyć dokumenty otrzymane za granicą, a związane bezpośrednio z wypadkiem. Ubezpieczyciel poinformuje o ewentualnych czynnościach niezbędnych do zrealizowania przez sprawcę szkody, np. przedstawienie samochodu do oględzin.

Jaka składka?

Składka ubezpieczeniowa, którą opłacamy z tytułu zawarcia przedmiotowej umowy, ustalana jest w dolarach, a płatna w złotówkach. Z reguły należność regulujemy jednorazowo, przy zawieraniu umowy za cały okres ustalony w polisie. Przy jej kalkulacji bierze się pod uwagę rodzaj pojazdu, okres na jaki została zawarta umowa, terytorialny zakres udzielanej ochrony. Ubezpieczyciele często biorą pod uwagę fakt posiadania krajowego OC, przy ustalaniu wysokości składki. W takiej sytuacji składka jest relatywnie niższa.
Na polskim rynku ubezpieczeniowym funkcjonują firmy, które nie pobierają opłat za Zieloną kartę w sytuacji, gdy klient posiada w tym zakładzie krajowe ubezpieczenie OC. Generalnie różnice w składce pomiędzy poszczególnymi ubezpieczycielami wahają się na poziomie kilku dolarów. Najkrótszy okres, na jaki możemy wykupić Zieloną kartę, to 15 dni, najdłuższy - 12 miesięcy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza