Chargeback - co to jest?

Artur Kostecki artur.kostecki@mediaregionalne.pl Tel. 94 347 35 99Zaktualizowano 
Chargeback - co to jest?<br>Jak wskazuje Expander, dzięki usłudze chargeback klient odzyska pieniądze.
Chargeback - co to jest?Jak wskazuje Expander, dzięki usłudze chargeback klient odzyska pieniądze. sxc.hu
Płatności kartą są zwykle znacznie bezpieczniejsze niż te zrealizowane za pomocą gotówki czy przelewu. Jeśli płacący kartą zostanie oszukany może bowiem liczyć na pomoc banku.

Jak wskazuje Expander, dzięki usłudze chargeback klient odzyska pieniądze jeśli np. nie otrzymał zamówionego towaru lub jeśli został obciążony wyższą kwotą niż to wynikało z umowy.

Płatność kartą warto wybierać jeśli płacimy za drogi towar czy usługę, które otrzymamy z pewnym opóźnieniem. Dla przykładu jeśli płacimy za wyjazd wakacyjny, nie wiemy jeszcze czy hotel w jakim będziemy mieszkać będzie tak wygodny jak to wynika z ulotki reklamowej. Może się także zdarzyć, że w sklepie internetowym kupimy drogi sprzęt RTV, a w przesyłce otrzymamy coś zupełnie innego niż zamawialiśmy. W przypadku tego typu problemów możemy liczyć na pomoc banku w odzyskaniu pieniędzy, ale jedynie pod warunkiem, że zapłaciliśmy za dany produkt kartą.

Jak to jednak możliwe, że bank może oddać nam pieniądze, skoro wina leży nie po jego stronie lecz po stronie nieuczciwego sprzedawcy? Organizacje płatnicze stworzyły specjalne regulacje chroniące posiadaczy kart. Dzięki nim transakcje dokonane kartą mają charakter odwracalny. Takie odwrócenie transakcji to właśnie usługa chargeback.

Aby liczyć na taką pomoc należy jednak przestrzegać pewnych zasad. Przede wszystkim należy podjąć próbę kontaktu ze sprzedającym czy usługodawcą i domagać się zwrotu pieniędzy lub naprawienia szkody. Jeśli otrzymamy odpowiedź odmowną lub nie otrzymamy żadnej odpowiedzi, dopiero wtedy należy złożyć reklamację w banku, którzy wydał kartę. Należy w niej opisać zaistniałą sytuację.

Jako załącznik warto przedstawić kopię umowy lub inne dokumenty potwierdzające przebieg wydarzeń. Warto także udokumentować nasz wcześniejszy kontakt ze sprzedawcą. Dowodem na to może być np. kopia wysłanej reklamacji lub billing pokazujący, że próbowaliśmy wyjaśnić sprawę telefonicznie.

Dobre udokumentowanie zaistniałej sytuacji znacznie zwiększa szanse na to, że bank zwróci nam pieniądze. Warto więc zbierać dowody zakupu oraz historię komunikacji z kontrahentami.

W jakich przypadkach można liczyć na usługę chargeback? Gdy klient nie dokonywał transakcji (kradzież/zgubienie/przejęcie karty - skimming (nielegalne skopiowanie karty)
W przypadku błędów przy przetwarzaniu transakcji (wielokrotne obciążenie, transakcja nieudana, błędna kwota transakcji, brak zwrotu na rachunku). Przy reklamacjach związanych z towarem bądź usługą (odwołana rezerwacja np.: w hotelu, towar niedostarczony/niezgodny z umową, usługa niewykonana).

Źródło: Jarosław Sadowski, główny analityk firmy Expander
 

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gośka

płacenie kartą jest raczej standardem w przypadku dużych płatności, nie wiem kto jeszcze płaci gotówką za takie zakupy. ja nie ;) a że mam kartę kibica Legii to używam jej bardzo często. w open finance mieli świetny pomysł by stworzyć konto kibica razem z tą kartą.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3