Z odbytej niedawno konferencji PRE w Szczecinie wynika, że odwagi przedsiębiorcom z Pomorza Zachodniego nie brakuje. Już myślą o eksporcie do tak odległych regionów jak Daleki Wschód, Ameryka Północna, a nawet Afryka. W 2014 r. wartość eksportu zachodniopomorskiego wyniosła 4,4 mld euro, co uplasowało region na 10. miejscu pośród wszystkich polskich województw.
- Wydaje się, że ekspansja zagraniczna zachodniopomorskich firm mogłaby być bardziej zdecydowana, chociażby dlatego, że województwo może korzystać na dostępie do morza i tym samym do najbardziej efektywnej kosztowo drogi transportu na dalekie rynki - uważa Marcin Kaczyński, dyrektor Centrum Bankowości Korporacyjnej w Banku Zachodnim WBK w Szczecinie.
Co eksportujemy? Od lat motorem eksportu Pomorza Zachodniego jest branża spożywcza, a także meblowa i chemiczna. Obecnie ta pierwsza jest najsilniejsza. Połowa obszaru województwa to tereny rolne. Przeważają gospodarstwa relatywnie duże, osiągające wyższe niż przeciętnie w kraju dochody z działalności rolniczej. Produkcja i przetwórstwo żywności dominują w gospodarce regionu od lat.
- W mojej opinii, ze względu na wyjątkowe na tle całego kraju warunki naturalne, ale też bliskość rynku niemieckiego, Zachodniopomorskie mogłoby stać się liderem nie tylko produkcji, ale też eksportu żywności ekologicznej - mówi Marta Skrzypczyk, koordynatorka analityków sektora rolno-spożywczego WBK. - Już teraz jest tu zlokalizowana druga co do wielkości liczba producentów ekologicznych, sięgająca ponad 3,6 tysięcy.
Marta Skrzypczyk uważa, że ten typ żywności może mocno przyczynić się do zbudowania marki naszej produkcji spożywczej na całym świecie, bo w wielu krajach zachodnich, głównie europejskich, ekologiczna żywność jest bardzo ceniona jako element zdrowego trybu życia.
Nową specjalnością, szczególnie w kontekście działań ustawy stoczniowej, która może zdynamizować eksport województwa jest produkcja statków i łodzi. Region również ze względu na tradycje stoczniowe jest dobrze przygotowany do rozwoju tej działalności, co widać na przykładzie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Tworzone jest obecnie Szczecińskie Konsorcjum Okrętowe, które ma reaktywować stocznię szczecińską.
Ponadto na Uniwersytecie Szczecińskim funkcjonuje jeden z dwóch w Polsce kierunków studiów poświęconych budowie jachtów. W ubiegłym roku wartość wszystkich wysłanych z Polski statków, łodzi i jachtów wzrosła do 20,5 mld zł. Warto wspomnieć, że w ubiegłym roku dzięki środkom z RPO zorganizowano spotkania szkoleniowe na temat m.in. rynku skandynawskiego (kierunek eksportu dla 20 proc. firm) dla ponad 100 przedsiębiorców.
Marek Rudnicki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?