Coaching jest bardzo specyficzną formą wsparcia i rozwoju. Często myli się go z doradztwem lub terapią, od których zdecydowanie się różni. Ta ścieżka rozwoju ma pomóc w rozwiązaniu konkretnych problemów, ale nie poprzez proste podawanie gotowych rozwiązań.
Jak Sokrates
– Za ojca współczesnego coachingu można uznać Sokratesa, który poprzez zadawanie trafnych i skłaniających do refleksji pytań pomagał swoim rozmówcom znaleźć rozwiązanie trapiącego ich problemu lub przekonać do swoich racji – tłumaczy Aleksander Drwięga z firmy AD Training. – Podobnie jak Sokrates, jesteśmy metaforycznymi akuszerkami, pomagającymi rozwiązaniom przyjść na świat.
Czytaj także: Klienci cenią banki tradycyjne i nowoczesne
W przeciwieństwie do doradztwa, coaching nie polega na ocenianiu klienta lub jego sytuacji i dawaniu gotowego rozwiązania. Coach nie musi nawet znać szczegółów problemu czy sytuacji, wystarczy, że zna ją klient–przedsiębiorca. Wypracowane przez niego w trakcie rozmowy coachingowej rozwiązania mają znaczną siłę, ponieważ bezpośrednio dotyczą klienta, a główny zainteresowany dochodząc do nich samemu ma większą motywację do ich zastosowania.
– Coach kieruje uwagę klienta na to, w jaki sposób może wykorzystać posiadane zasoby, by zmierzyć się z problemem – mówi Aleksander Drwięga. Nad standardami pracy, etyką i jakością świadczonych usług przez coachów w Polsce i na świecie czuwa Międzynarodowe Stowarzyszenie Coachów (International Coach Federation). Ustala ono kodeks etyczny, nadaje certyfikaty akredytacje oraz wspiera osoby zajmujące się tą profesją w ich stałym rozwoju.
Skuteczność tej metody pracy została wielokrotnie potwierdzona. Badania prowadzone przez firmę A Better Perspective pokazują, że coaching przynosi korzyści zarówno uczestnikom sesji (głównie menedżerom), ale i organizacjom, w których pracują.
Czytaj także: Projekt gdańskiej fundacji dla przedsiębiorczych pań
Wielkie korzyści Z badań wynika, że dzięki współpracy z profesjonalnym coachem można poprawić osobistą wydajność i realizację celów o 84 procent i o ponad połowę podnieść otwartość na rozwój osobisty praz uczenie się. Coaching nawet o połowę wzmacnia poczucie odpowiedzialności, a firmom pozwala pełniej wykorzystać indywidualny potencjał personelu nawet do 80 procent i zmotywować pracowników do lepszej, wydajniejszej pracy.
– Coaching może być wsparciem przy rozwiązywaniu problemów związanych z motywacją pracowników, przy podejmowaniu ważnych decyzji, wdrażaniu zmian, tworzeniu planów i strategii firmy czy zespołu – przekonuje Aleksander Drwięga
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?