Ćwicz z Olgą Chaińską. Nie zapominaj o rozgrzewce przed treningiem. Jak ją wykonać?

imo
- Gdy wykonamy rozgrzewkę, nasz trening będzie efektywniejszy - zapewnia Olga Chaińska
- Gdy wykonamy rozgrzewkę, nasz trening będzie efektywniejszy - zapewnia Olga Chaińska
Każdą aktywność fizyczną warto rozpocząć od ćwiczeń, które nas do niej przygotują. Jak wykonać rozgrzewkę, radzi Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.

Bardzo częstym zjawiskiem w klubach fitness i siłowniach jest unikanie rozgrzewki przez ćwiczących. Szczególnie mężczyźni zazwyczaj pomijają ten punkt i od razu przechodzą do treningu właściwego. - W czasach, kiedy każda minuta jest na wagę złota, ludzie wchodzą na siłownię, najczęściej wykonają trucht, kilka wymachów i przystępują do ćwiczeń z obciążeniem - zauważa Olga Chaińska.

Z badań wynika, że rozgrzewka to element, który jest najczęściej zaniedbywany. Oczywiście, powinna się ona pojawić przed uprawianiem jakiejkolwiek dyscypliny sportowej. Każdy rzetelnie przygotowany plan treningowy obejmuje rozgrzewkę, trening właściwy oraz rozciąganie.

Rozgrzewka wykonywana jest na początku treningu. Jest to zbiór ćwiczeń o zwiększającej się intensywności. - Dzielimy ją na część ogólną i specjalistyczną. W części ogólnej staramy się przygotować nasz organizm do wzmożonej pracy poprzez podniesienie temperatury ciała. Możemy wykonywać ćwiczenia takie jak bieg, trucht, orbitrek, rower. Jeżeli nie mamy dostępu do tego typu sprzętów, możemy wykonać marsz lub trucht w miejscu i bieg. Warto wyposażyć się w pulsometr lub zegarek, które pomogą nam monitorować nasze tętno. Będziemy wtedy w stanie obserwować, jak nasz organizm reaguje na intensywność dobieranych ćwiczeń - objaśnia trenerka.

Po wysiłku tlenowym należy wykonać ćwiczenia ogólne, które pomogą nam przygotować mięśnie i stawy do wzmożonego wysiłku. Rozpoczynając od góry, należy wykonać kilka precyzyjnych i powolnych ruchów okrężnych głową, na przykład najpierw w prawo, a później w lewo, następnie ruchy przedramion w jednym kierunku (a później w drugim) i ramion. - Nie zapominajmy o tułowiu, wykonując skręty, skłony w prawo i w lewo oraz ruchy okrężne biodrami. Ćwiczeniami pomocniczymi będą półprzysiady, wykroki w miejscu, odwodzenie nóg i krążenia stawów kolanowych i skokowych - wymienia Olga.

Po wykonaniu części ogólnej możemy przejść do rozgrzewki specjalistycznej. Składa się ona z tych ćwiczeń, które mamy kolejno w treningu właściwym. - Rozgrzewka jest bardzo ważna, ponieważ gdy zwiększa się temperatura ciała, skurcze mięśni są szybsze, co przekłada się na większą efektywność treningową. Poprawia się ukrwienie, adaptacja i możliwości czynnościowe organizmu. Rozgrzewka chroni nas przed kontuzjami wszelkiego typu. Ćwiczenia z części specjalistycznej przygotowują układ nerwowy i torują drogę receptorom - podkreśla Olga.

Rozgrzewka dynamiczna - co to jest?

Dla osób średnio zaawansowanych przydatna będzie wpleciona także rozgrzewka dynamiczna. Ma ona na celu wykonanie rozciągnięcia w ruchu. Idealnymi ćwiczeniami będą na przykład wykroki, oparcie obu dłoni na ziemi po wewnętrznej stronie stopy z przodu i dynamiczne unoszenie dłoni nad głowę. Rozgrzewka dynamiczna zapobiega między innymi urazom ścięgna Achillesa, naciągnięciom i naderwaniom mięśni.

Najnowsze informacje o epidemii koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Ćwicz z Olgą Chaińską. Nie zapominaj o rozgrzewce przed treningiem. Jak ją wykonać? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

c
ck

Nieżle ładna ta pani Olga:)Chyba zaczne tam ćwiczyć.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3