Dieta. Jedzenie zamiast leków

    Dieta. Jedzenie zamiast leków

    Anna Miszczyk anna.miszczyk@gs24.pl

    Głos Pomorza

    Aktualizacja:

    Głos Pomorza

    Jedna miska z warzywami i owocami może czasami zastąpić domową apteczkę.

    Jedna miska z warzywami i owocami może czasami zastąpić domową apteczkę. ©Fot. Archiwum

    Nikt nie musi zachęcać Polaków do stosowania leków. W tej dziedzinie zdobyliśmy już światową sławę. Trudniej nas natomiast przekonać, by jak lekarstwo traktować jedzenie. Tymczasem na świecie coraz modniejsza staje się tak zwana foodterapia.
    Jedna miska z warzywami i owocami może czasami zastąpić domową apteczkę.

    Jedna miska z warzywami i owocami może czasami zastąpić domową apteczkę. ©Fot. Archiwum

    Nie ma się czemu dziwić, skoro według Światowej Organizacji Zdrowia blisko 70 procent chorób to efekt niewłaściwego odżywiania. Zaobserwowano zależność między jedzeniem a otyłością, cukrzycą, chorobami krążenia i nowotworami (i to nie tylko żołądka, trzustki czy jelita grubego).

    Według najnowszych badań, wiele substancji obecnych w żywności działa na metabolizm i pobudza niektóre geny.

    Dobra dieta

    Zdaniem fachowców, najlepsza jest dla nas dieta śródziemnomorska. Jest w niej dużo warzyw i owoców. Zamiast tłuszczów zwierzęcych stosuje się oleje roślinne. Na talerzu nie brakuje morskich ryb i produktów pełnoziarnistych.

    Taka dieta połączona z wysiłkiem fizycznym może nas ustrzec przed chorobami cywilizacyjnymi i nowotworowymi.

    Niestety, tylko co piąty Polak odżywia się prawidłowo. Na zmiany nigdy nie jest jednak za późno.

    Na cukrzycę i cholesterol

    Dieta sprawdza się w leczeniu cukrzycy i obniżaniu złego cholesterolu (LDL). W tym drugim przypadku szczególnie zaleca się jedzenie morskich ryb, stosowanie olejów roślinnych, warzyw (w tym strączkowych) i pieczywa pełnoziarnistego. Taka dieta pozwala zmniejszyć dawki leków.

    Osoby, które często się przeziębiają, powinny jeść dużo białka i ryb. Poleca się też czosnek, brokuły, ziarna słonecznika (ze względu na obecny w nich selen), pomidory, banany, pomarańcze (potas), kakao, migdały (magnez), mleko i jogurty (wapń), jajka, drób, orzechy (żelazo).

    Przeciwzapalnie działa też cebula, miód, jagody i aronia. Na przeziębienie dobre są też maliny.

    W infekcjach układu moczowego stosuje się żurawinę. Podobnie jak przy nadciśnieniu, zaburzeniach pracy jelit. Żurawina chroni też zęby przed próchnicą.
    Osoby cierpiące na zaparcia powinny zaś jeść dużo błonnika. Otręby pszenne, jabłko, banan czy jogurt zadziałają lepiej niż środki przeczyszczające z apteki.
    Cebula przeciwko skrzepom

    Na żywieniowej liście przebojów nie powinno zabraknąć cebuli. To źródło witaminy C, cynku, siarki i krzemu. W szczypiorze jest witamina B1 i B2. Cebula jest polecana osobom, które jedzą tłusto; na przeziębienie, zapobiega powstawaniu skrzepów w naczyniach krwionośnych i je likwiduje, zapobiega również przerostowi gruczołu krokowego. Działa też jak afrodyzjak.

    Brokuły to źródło fitoskładników, błonnika, witaminy C, kwasu foliowego. Działają antyrodnikowo, obniżają ryzyko nowotworu płuc u palaczy, chronią naczynia, odmładzają, regenerują układ odporności, mózg, kości (tak działają też brukselka, kalafior i kapusta).

    Dobry na wszystko

    Czosnek działa antywirusowo i antybakteryjnie, obniża ciśnienie, zbija zły cholesterol i trójglicerydy, poprawia trawienie, niszczy drobnoustroje przewodu pokarmowego i układu oddechowego, działa przeciwmiażdżycowo.

    Cytrusy niszczą wolne rodniki, zapobiegają awitaminozie. Pomarańcze są dobre dla serca i mięśni, to źródło witamin C, A, B, potasu, wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, cynku

    Jagody są bogate w witaminy A, B1, B2, B6, C, PP, wapń, żelazo, miedź, fosfor, selen, cynk, mają błonnik i cenne flawonoidy. Poleca się je na problemy przemiany materii, anemię, wysoki zły cholesterol. Poprawiają wzrok i krążenie, obniżają poziom cukru we krwi.

    Pomidory na wzrok

    Orzechy mają dobrze przyswajalne białko, kwasy tłuszczowe omega-3, selen, magnez. Chronią układ sercowo-naczyniowy. Działają przeciwzakrzepowo i antynowotworowo.

    Pomidory natomiast wzmacniają wzrok. To źródło witamin C, E, B, PP, K, potasu, wapnia, magnezu, żelaza, manganu, miedzi i kobaltu. Działają antyrodnikowo, antynowotworowo, zapobiegają zawałom i miażdżycy, wzmacniają odporność i przyspieszają gojenie się ran.

    Prosto z wody

    Ryby morskie polecane są na stany zapalne i poprawę nastroju, wzmacniają odporność, działają antymiażdżycowo, przeciwzakrzepowo, przeciwdziałają arytmii serca. To źródło kwasów tłuszczowych omega-3, soli mineralnych: fosforu, cynku, selenu, jodu, potasu.

    Chude gatunki ryb mają witaminy z grupy B, tłuste- A i D.

    Soja to źródło witamin A, K, E, B1, B2, B6, żelaza, fosforu, potasu, wapnia, błonnika. Oczyszcza przewód pokarmowy, zapobiega nadciśnieniu, wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego i hormonalnego.

    Zielona herbata działa przeciwzapalnie, zwalcza bakterie i wirusy, redukuje próchnicę, obniża ciśnienie i wzmacnia naczynia włosowate i poprawia samopoczucie. Działa też antynowotworowo.

    Tak więc zamiast do apteki, może lepiej wybrać się na pobliski bazar w warzywami i owocami?

    Czytaj treści premium w Głosie Pomorza Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (10)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (10) forum.gp24.pl

    Zapytaj lekarza

    1 3 4 5 ... 28 »
    28 stycznia

    Światowy Dzień Trędowatych

    zobacz więcej »