Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do 31 marca 2024 gminy będą mogły złożyć wniosek w sprawie zwrotu przekazanego 1,5 proc. należnego podatku rolnego

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Gmina będzie mogła złożyć wniosek o zwrot do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczyć będzie wniosek.
Gmina będzie mogła złożyć wniosek o zwrot do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczyć będzie wniosek. pixabay.com
Gminy, aby otrzymać zwrot utraconych dochodów, wynikających z przekazania 1,5 proc. podatku rolnego na rzecz organizacji rolniczych, będą musiały złożyć do 31 marca odpowiedni wniosek do wojewody - wynika z opublikowanego projektu rozporządzenia przygotowanego przez resort finansów.

Spis treści

W opublikowanym na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekcie wskazano, że projektowane rozporządzenie jest konsekwencją zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw z 13 lipca 2023 r., które wejdą w życie 1 stycznia 2024 r.

Zwrot utraconych dochodów

W ocenie skutków regulacji (OSR) wskazano, że nowela wprowadza możliwość przekazywania przez organy podatkowe - na wniosek podatników podatku rolnego będących osobami fizycznymi oraz rolniczymi spółdzielniami produkcyjnymi - kwoty w wysokości 1,5 proc. należnego podatku rolnego, na rzecz:

  • związku zawodowego rolników indywidualnych,
  • związku rewizyjnego zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne albo Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.

Dodano, że z tytułu przekazania kwot, na rzecz podmiotów uprawnionych gminom, przysługiwać będzie z budżetu państwa zwrot utraconych dochodów.

Zgodnie z nowelą rolnik płacący podatek rolny będzie mógł przekazać na rzecz związku zawodowego rolników 1,5 proc. należnego podatku rolnego, wskazując numer wpisu podmiotu uprawnionego w Krajowym Rejestrze Sądowym. Aby otrzymać środki z 1,5 proc. podatku, związek - oprócz wymogu dotyczącego struktur organizacyjnych - musi być też wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego co najmniej 6 lat przed 1 stycznia danego roku podatkowego.

W OSR przypomniano, że zgodnie z prawem minister właściwy ds. finansów publicznych określa w drodze rozporządzenia, warunki i tryb zwrotu utraconych dochodów z tytułu przekazania tych kwot na rzecz podmiotów uprawnionych, kierując się potrzebą zabezpieczenia budżetów gmin przed utratą dochodów.

Takie są warunki otrzymania zwrotu

Projektowane rozporządzenie zakłada, że warunkiem otrzymania zwrotu, będzie złożenie przez gminę do właściwego wojewody wniosku o zwrot utraconych dochodów.

Przewiduje się, że gmina będzie mogła złożyć wniosek o zwrot do dnia 31 marca roku następującego po roku podatkowym, którego dotyczyć będzie wniosek. „Wnioski złożone po tym terminie będą pozostawiane bez rozpatrzenia” - podkreślono.

Projektowane rozporządzenie zakłada również możliwość skorygowania przez gminę złożonego wniosku o zwrot utraconych dochodów m.in. w zw. z wydaniem przez organ podatkowy decyzji skutkujących podwyższeniem wysokości należnego podatku rolnego.

- W razie, gdy w wyniku skorygowania deklaracji podatkowej oraz wydania przez organ podatkowy decyzji nastąpi obniżenie wysokości należnego podatku rolnego, gmina będzie zobowiązana skorygować złożony wniosek - wyjaśniono.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Do 31 marca 2024 gminy będą mogły złożyć wniosek w sprawie zwrotu przekazanego 1,5 proc. należnego podatku rolnego - Strefa Agro

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza