Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do serwisu

Marek Rudnicki
Coraz więcej samochodów sprowadzonych z zagranicy można kupić na giełdach. Ale nie zawsze niewprawne oko kupującego potrafi ocenić jego jakość.

Można więc kupić auto całkiem dobre, ale i też wygladające na przysłowiową nówkę, ale z ukrytymi wadami, po dachowaniu, z przekoszoną osią itp. wadami.

Do serwisu

Przed ostatecznym wydaniem pieniędzy, by nie mieć później niespodzianek, warto udać się ze sprzedającym do dobrego serwisu diagnostycznego, by auto zostało gruntownie przebadane.
Wprawdzie sprzedający odpowiada za wady, których nie ujawnił, ale w praktyce dochodzenie swego po kupnie auta jest bardzo trudne i czasochłonne.

Jadą autka nie całkiem nowe

Auta sprowadzone z zagranicy, to zawsze niewiadoma. Przed ich nabyciem powinno się wyjątkowo staranie sprawdzić dokumenty samochodu, tj. celne i źródłowe, dotyczące pochodzenia auta, książeczkę auta oraz fakturę zakupu za granicą lub tzw. brief - dokument rejestracji.
O ile właściciel nie posiada takich dokumentów, pochodzenie samochodu może budzić wątpliwość.

Ważne numery

Ważne numery dla każdego pojazdu umieszczane są w różnych miejscach. Muszą się zgadzać z numerami, które wpisano do dowodu rejestracyjnego auta.
Najczęściej numery silnika i karoserii lokalizowane są przez producenta pod maską silnika na ścianie grodziowej. Bywa jednak, że również w innych miejscach.
Przykładowo auta produkcji niemieckiej i japońskiej mają je wybite pod szybą przednią. Opel umieszcza numer często na progu obok fotela pasażera, a renault na dole słupka bocznego po stronie pasażera lub w podłodze bagażnika pod kołem zapasowym. Fiat i volkswagen wybijał je w niektórych modelach w niewidocznych z zewnątrz miejscach silnika (można je dostrzec dopiero na podnośniku w warsztacie).

Komis powinien sprawdzić

Trochę więcej pewności co do pochodzenia auta mamy kupując je w komisie. Tu jednak samochody są droższe, bo komis musi pobrać prowizję. Coś za coś. Komis ma jednak obowiązek dokładnego sprawdzenia auta i jego pochodzenia. Problemem jednak nawet dla prowadzącego komis mogą być wady prawne samochodu.
Zalicza się do nich zastaw komorniczy (czyli auto zajęte przez komornika na poczet świadczeń finansowych właściciela) oraz zastaw rejestrowy (ktoś zaciągnął kredyt bankowy na kupno auta, które jest zabezpieczeniem kredytu, a mimo to sprzedaje pojazd, czego nie wolno mu uczynić przed spłatą kredytu).

Nie zostanie zarejestrowany

Samochód posiadający wady prawne nie zostanie zarejestrowany w wydziale komunikacji.
Dobry komis daje kupującemu auto trzy dni rękojmi na sprawdzenie, czy auto nie ma wad prawnych. O ile okaże się, że ma, transakcja kupna - sprzedaży zostaje cofnięta, a pieniądze zwrócone.

Marek Młodożeniec rzeczoznawca samochodowy

- Po skontrolowaniu numerów silnika i karoserii z wpisem w dowodzie rejestracyjnym, należy zwrócić uwagę na ważność polisy ubezpieczeniowej OC. Bez niej samochód nie ma prawa być dopuszczonym do ruchu. Kolejna kontrola, to aktualność badania technicznego. Odpowiedni wpis znajduje się w dowodzie rejestracyjnym. najlepiej jednak zaufać rzeczoznawcy, który oceni samochód nie tylko pod względem prawnym, ale przede wszystkim pod kątem jego jakości, ewentualnych wypadków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza