Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dziś Światowy Dzień Konsumenta. W czym pomaga słupszczanom miejski rzecznik konsumenta

Zbigniew Marecki
Maria Mucha, kierownik sklepu Multu AGD i RTV w galerii Podkowa w Słupsku podczas rozmowy z klientem.
Maria Mucha, kierownik sklepu Multu AGD i RTV w galerii Podkowa w Słupsku podczas rozmowy z klientem. Fot. Kamil Nagórek
Prawie tysiąc porad udzielił konsumentom w ubiegłym roku miejski rzecznik konsumenta w Słupsku. Większość spraw udało się załatwić pomyślnie, ale nie wszystkie. Rzecznicy konsumentów pomagają klientom już 10 lat.

Zadania rzecznika

Zadania rzecznika

Bezpłatnie udziela porad prawnych, podejmuje interwencję i mediuje z przedsiębiorcami. Można się z nim kontaktować telefonicznie, przez internet bądź bezpośrednio w biurze.

Gdzie urzęduje

Miejski rzecznik konsumentów urzęduje w słupskim ratuszu w gabinecie na I pietrze. tel. 059 842 32 36.

10 lat temu, gdy instytucja powiatowych i miejskich rzeczników konsumenta została wprowadzona do polskiego systemu prawnego, niewiele osób wiedziało o możliwości takiego wsparcia.

W tym roku z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który przypada 15 marca, już nie trzeba o tym przypominać. I dzisiaj już rzecznicy konsumentów już nie kojarzą się tylko ze skargami na wady butów.

- Teraz najwięcej osób zgłasza się do mnie w związku z umowami zawieranymi poza lokalem przedsiębiorcy - wyjaśnia Marek Zapolski, miejski rzecznik konsumenta w Słupsku. - Chodzi głównie o wstawianie okiem i drzwi na podstawie umów z pośrednikami lub przedstawicielami firm. Problem rodzi się, gdy firma nie dotrzymuje terminów lub wstawia produkty z wadami.

Równie częste są skargi konsumentów, którzy decydują się na podpisywanie umów na rozmaitych pokazach. Dotyczy to na przykład produktów paramedycznych - materaców lub lamp do naświetlania.

- Niestety, te osoby zwykle nie zauważają, że podpisują umowy z kredytem. W rezultacie realna zapłata za produkt wychodzi bardzo wysoka. Jeśli zainteresowani trafiają do mnie w ciągu 10 dni od momentu podpisania umowy, to możemy doprowadzić do jej rozwiązania, bo na to pozwala prawo konsumenckie - podpowiada Zapolski.

Jako swój sukces uważa także rozwijanie edukacji konsumenckiej w szkole ekonomicznej oraz wśród osób starszych, które są szczególnie narażone na podchwytliwe działania handlowców.

- Cieszę się z tego, że udało mi się wypracować dobre relacje z markowymi sklepami RTV i AGD, które coraz lepiej reagują na skargi i reklamacje oraz dbają o klientów - dodaje Zapolski.

- Tak, to prawda. Jeśli klient dostrzega wady towaru lub zwraca uwagę na różne niedociągnięcia, to reagujemy od razu. Zależy nam, aby klient do nas wrócił - potwierdza Maria Mucha, kierownik sklepu Multi AGD i RTV w galerii Podkowa w Słupsku.

Jednak bywa i tak, że rzecznik konsumenta nie zawsze jest skuteczny. Podobnie jak konsumentom, którzy się do niego zwracają, spore problemy sprawia mu bezpośrednie dotarcie do operatorów telefonii komórkowej i telewizji satelitarnej.

- Poprzez infolinię trudno to zrobić, ale skuteczne okazują się pisma reklamacyjne, choć wydłużają czas działania i rozwiązywania problemu - wyjaśnia Zapolski.

Inny, duży kłopot to agencje parabankowe - Skarbiec i Formix Finanse - które udzielają pożyczek, żądając opłat wstępnych od klientów. - Straciłam w ten sposób kilkaset złotych. Prosiłam o pomoc rzecznika konsumentów, ale i tak nie odzyskałam wpłaty wstępnej - opowiada słupszczanka.

- Z tymi firmami ciężko się walczy, bo choć wprowadzają klientów w błąd, to nie obejmuje je prawo bankowe. Trzeba więc bardzo uważać, aby nie złapać się na ich ofertę, bo jak się podpisze umowę, to trudno się z niej wyplątać - przestrzega Zapolski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza