MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gaśnica w samochodzie - najlepsza z manometrem

Edyta Mitka
Właściciele samochodów zazwyczaj pamiętają, że ich pojazdy muszą być wyposażone w gaśnice. Gorzej z legalizacją sprzętu gaśniczego i z umiejętnością obsługi.

Właściciele samochodów zazwyczaj pamiętają, że ich pojazdy muszą być wyposażone w gaśnice. Gorzej z legalizacją sprzętu gaśniczego i z umiejętnością obsługi.
W naszym kraju rynek produkcji gaśnic zdominowały trzy duże firmy: Katowickie Zakłady Wyborów Metalowych, Grodkowskie Zakłady Wyborów Metalowych i Wytwórnia Sprzętu Pożarniczego "Ogniochron". Ich wyroby mają atesty wydane przez Centrum Naukowo-Badawcze Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie. Kupować i legalizować gaśnice można w przedsiębiorstwach, które mają autoryzację tych firm.

Rodzaje gaśnic samochodowych

PAMIĘTAJ

- Kierowcy posiadający gaśnicę na tzw. nabój muszą pamiętać, że nie zadziała ona natychmiast. Należy energicznie przycisnąć spust, puścić go i poczekać 3 do 5 sekund, aż składniki gaśnicy wymieszają się,
a następnie nacisnąć spust i rozpocząć gaszenie pożaru.
- W razie pożaru gaśnice należy trzymać w pozycji pionowej i kierować strumień na źródło ognia. Gasić pożar należy krótkimi seriami, by nie opróżnić gaśnicy od razu.
- Gasząc palący się silnik nie należy otwierać maski, tylko lekko ja uchylić. Dzięki temu odcinamy dopływ tlenu, a co za tym idzie, nie podsycamy ognia.

W samochodach używa się gaśnic proszkowych, 1 kg:
- ze znakiem "X" zawierających jako środek napędowy azot, mających stałe ciśnienie i wyposażonych w manometr. Służą do natychmiastowego użycia. Ich właściciele muszą pamiętać, by strzałka na manometrze wskazywała zielone pole. Jeżeli wskazówka wychyla się na czerwone - powinni zgłosić się do firmy wydającej homologacje gaśnic,
- gaśnic ze znakiem "Z" na tzw. nabój zawierający dwutlenek węgla jako środek napędowy. Należy pamiętać, że nie zadziałają natychmiast. Należy nacisnąć spust i puścić go, poczekać 3 do 5 sekund aż wymieszają się składniki gaśnicy (dwutlenek węgla i proszek). Następnie należy nacisnąć spust i gasić pożar.
W pojeździe powinna znaleźć się gaśnica uniwersalna ABC lub BC. Duże litery na sprzęcie gaśniczym informują o jej przeznaczeniu i tak: A do ciał stałych, B - płynów, C - gazów. Większe samochody, np. busy powinny być wyposażone w gaśnice 2 kg, a autobusy - 4 lub 6 kg. Sprzęt taki znajduje się na seryjnym wyposażeniu samochodów. Jeżeli jednak w naszym aucie nie ma gaśnicy, najlepiej kupić ją u producenta lub autoryzowanego przedstawiciela. Kosztuje w granicach 36 zł.

Legalizacja co rok

Każdą gaśnicę samochodową 1 kg należy legalizować co 12 miesięcy, a 2,4 i 6 kg co pół roku, nawet jeżeli jest na niej napisane, że okres ważności wynosi kilka lat. Specjalizujące się w tym firmy zrobią to "od ręki". Za legalizację sprawnej gaśnicy zapłacimy 6 zł, a za naprawienie uszkodzonej 13 zł (niektóre firmy żądają dwa razy więcej, podajemy więc cenę autoryzowanego dystrybutora).

Odpowiednie miejsce

Ważną rzeczą jest także odpowiednie umocowanie gaśnicy w samochodzie. Należy pamiętać, by nie wkładać jej luzem w bagażniku, ponieważ może dojść do uszkodzenia, lub - co gorsze - wybuchu piany. Sprzęt gaśniczy sprzedawany jest z uchwytami, które kosztują niecałe 3 zł. Możemy przymocować go w bagażniku, pod siedzeniem kierowcy, czy z boku fotela. Nie wolno trzymać gaśnicy pod maską silnika samochodu, gdyż to właśnie tam najczęściej pojawia się ogień. W razie pożaru zostaniemy więc bez możliwości jej użycia. Kupując nową gaśnicą pamiętajmy, by była tego samego typu, co stara. Zaoszczędzimy sobie wówczas montowania uchwytu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza