Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę z tego, jak ważną rolę w życiu przedsiębiorstwa odgrywają pozasłużbowe relacje i że tworzenie i podtrzymywanie ich w wielu firmach jest elementem przemyślanej strategii.
Zdobycie nowego kontraktu, projekt zakończony sukcesem, imieniny i święta - to wydarzenia, przy okazji których pracownicy mają naturalną potrzebę spotkania i podzielenia się radością. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa to doskonała okazja do integracji, poprawy relacji między pracownikami różnego szczebla i ważny element wiążący zatrudnionych z firmą i wzmacniający ich motywację do pracy.
Dlatego nawet w firmach, w których zazwyczaj kontroluje się każdą minutę pracy, w tych wyjątkowych okazjach znajduje się czas na wspólne spotkanie.
Integracyjne spotkania
Wiele firm w ciągu roku nie poprzestaje na organizacji spotkań okolicznościowych i planuje różnego rodzaju akcje, które mają na celu wewnętrzną integrację, tworzenie nowych więzi i budowanie dobrego wizerunku przedsiębiorstwa wśród jego pracowników.
Mogą to być wyjazdy integracyjne, cykliczne imprezy taneczne, koncerty, wspólne uprawianie sportu czy np. festyny i pikniki, na które zaprasza się całe rodziny. Niejednokrotnie integracji pracowników towarzyszy także wyższy cel, taki jak np. działania charytatywne lub praca na rzecz lokalnej społeczności.
- Opiekujemy się wspólnie nawet kwietnikiem w jednym z parków - informuje Magdalena Bruzik, Specjalista ds. Rekrutacji w fabryce P&G Gillette. - Skweru o powierzchni około 200 metrów kwadratowych doglądamy osobiście. Zakładamy specjalne stroje, rękawice, pielimy, sadzimy, podlewamy, a po skończonej pracy robimy sobie piknik. To pożyteczna inicjatywa społeczna, a dla nas również świetna zabawa sprzyjająca integracji - opisuje.
Więzi biurowe
Coraz częściej pracodawcy dbają także o to, by ułatwić pracownikom nawiązywanie nieformalnych relacji w miejscu pracy. W budynkach mieszczących biura planuje się pomieszczenia pełniące między innymi funkcje socjalne.
Są to np. przeszklone hole z wygodnymi miejscami do siedzenia, kuchnie wyposażone w część jadalną zaplanowaną tak, by przy okazji posiłku pracownicy mieli okazję porozmawiać, a nawet odpowiednio zaprojektowane patia i ogrody.
Komunikacja dwukierunkowa
Współczesne firmy odważnie patrzą na więzi między swoimi podwładnymi.
- Zależy nam na tym, aby pracownicy dobrze się czuli w firmie. Dlatego sami wychodzimy do załogi z inicjatywą. Dajemy pracownikom przestrzeń do tworzenia dobrych relacji między sobą i z osobami zarządzającymi. Uważnie słuchamy ich opinii, konsultujemy nasze propozycje. W tym celu stworzyliśmy tzw. Forum - płaszczyznę spotkań reprezentacji pracowników (wybranych przez załogę) z kadrą zarządzającą. Dzięki temu mamy bliski kontakt z załogą, jesteśmy w stanie szybko reagować na jej potrzeby i na bieżąco rozwiązywać ewentualne problemy - mówi Magdalena Bruzik.
ARTUR KOSTECKI
[email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?