Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Infrastruktura dla słupskich elektryków. Autobusy na prąd w połowie roku

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Wideo
od 16 lat
Rozpoczęły się prace związane z budową infrastruktury dla przyszłych autobusów elektrycznych. Osiem nowych pojazdów ma trafić do MZK Słupsk do końca czerwca tego roku.

Prace ziemne związane z wykonaniem przyłącza energetycznego średniego napięcia, to początek budowy infrastruktury dla przyszłych słupskich elektryków. Na pętli przy ul. 11 Listopada powstanie docelowo stacja trafo oraz ładowarka pantografowa ze stanowiskami postojowymi dla ładowanych w ten sposób autobusów.

- Pojazdy elektryczne powinny do nas trafić pod koniec czerwca - informuje Anna Szabłowińska, rzecznik prasowy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Słupku. - Cała infrastruktura oczywiście musi zostać odpowiednio wcześniej dostosowana.

W sumie tabor miejskiego przewoźnika zwiększyć ma się o osiem nowych pojazdów. To dwa więcej niż pierwotnie zakładano. W pierwszym przetargu zdecydowano się na zakup sześciu autobusów elektrycznych, ale dzięki dodatkowych środkom ogłoszono kolejne zamówienie na dwa dodatkowe pojazdy.

Producentem elektryków jest słupska Scania, która oferuje model Citywide 12 LF BEV. Tego typu pojazdy jeżdżą już w Skandynawii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech.

Citywide LF BEV posiada silnik elektryczny o mocy 250 kW i momencie moment obrotowym 2100 Nm. Wyposażony jest w dziesięć baterii o mocy 330 kWh. Pojazd może być ładowany za pomocą pantografu oraz złącza typu plug-in, a jego zasięg to około 250 km. MZK Słupsk było jednym z pierwszych przewoźników, który miał możliwość obejrzenia i testowania tego elektrycznego pojazdu miejskiego, po wprowadzeniu go na rynek.

Dodajmy, że dwa lata temu opracowano nawet raport analizy kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem w Słupsku zeroemisyjnych autobusów. Nie pozostawił on złudzeń, wskazując, że diesel i gaz CNG okazują się ekonomiczne najkorzystniejsze. Elektryki są opłacalne, o ile ich zakup jest wsparty dużym zewnętrznym zastrzykiem środków.

Tak też było w tym przypadku, bo pozyskanie autobusów dla MZK Słupsk jest możliwe dzięki programowi Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Zielony transport publiczny”. Koszt to około 20 milionów złotych, z czego trzy czwarte to dotacja.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza