Inżynierowie przyszłości, czyli jak kierować zainteresowaniami dzieci, żeby miały szansę na rozwój w kierunkach technicznych

Materiał informacyjny GAZ-SYSTEM
Szkoły branżowe mogą być szansą dla młodzieży, na dobrą pracę w przyszłości.
Szkoły branżowe mogą być szansą dla młodzieży, na dobrą pracę w przyszłości.
Informatyk, programista, ale też specjalista ds. sztucznej inteligencji – nie da się ukryć, że zawody techniczne są dziś w cenie. Warto więc zaszczepiać myśl techniczną w dzieciach już od pierwszych lat ich edukacji. Młody dorosły, który wybiera się na politechnikę, był wcześniej dzieckiem zafascynowanym światem doświadczeń chemicznych czy języków programowania. Wielu interesowało się i pomagało w pracach remontowych czy konstrukcyjnych, które były wykonywane w domu przez rodzica. Miejscem, w którym warto odkrywać, a później realizować pasje techniczne jest oczywiście szkoła. Nie da się jednak tego robić bez nowoczesnego sprzętu i dobrze wyposażonych klas. Dofinansowanie pracowni szkolnych można otrzymać w ramach programu „GAZ-SYSTEM dla Edukacji”.

Spis treści

Jak rozwijać zainteresowania techniczne u dziecka?

Pierwsze kroki w edukacji technicznej dziecka stawia rodzic. Najprostszym sposobem jest przemycanie ich w zabawach. Warto podkreślić, że nie potrzeba do tego drogich zabawek czy zaawansowanej wiedzy w zakresie fizyki lub matematyki. Można zorganizować z dzieckiem domowe laboratorium, w którym na podstawie eksperymentu z baterią z cytryny wyjaśnimy dziecku, jak działa prąd.

Można również wdrożyć najmłodszych w świat geometrii, tworząc proste bryły przestrzenne, które później posłużą nam do innej zabawy. Dzieci warto także wprowadzać w świat liczb. Tu pomocne mogą okazać się kreatywne książeczki z ciekawymi zadaniami do wykonania. Rodzice coraz chętniej zapisują swoje dzieci na zajęcia programowania z (popularnym dziś) Minecraftem. Możliwości jest naprawdę wiele. Warto by takie i podobne rozwiązania wdrażali także nauczyciele w początkowych etapach nauki szkolnej.

Jak rozwijać techniczne zainteresowania dziecka? Nie można zapominać o kompetencjach kluczowych (tzw. 4K), czyli krytycznym myśleniu, kooperacji, kreatywności i komunikacji. One również odgrywają bardzo ważną rolę w rozwoju technicznym dzieci. Dobry naukowiec musi przecież współpracować z innym, poddawać krytycznej analizie swoje pomysły i wykazywać się niebanalnym myśleniem. I choć rodzice odgrywają ważną rolę w tym aspekcie, warto pamiętać o szkole, której zadaniem jest obudzeniem w najmłodszych pasji do nauki.

Szkoła a rozwój techniczny dzieci

Łatwo można wpaść w pułapkę myślenia, że na rozwój umiejętności technicznych jest jeszcze czas. Kompetentny i zaangażowany nauczyciel wie jednak, że już w klasach 1-3 szkoły podstawowej można takie kompetencje rozwijać. Ma świadomość, jak ważna jest interdyscyplinarna edukacja. W nauczaniu początkowym można więc uczyć nauk ścisłych przy pomocy wierszyków matematycznych.

Bardzo ważne w kontekście rozwoju dziecka są także zajęcia pozalekcyjne. Jeśli młody człowiek się na nie zdecyduje, wiadomo że chce pogłębiać swoje zainteresowania w danej dziedzinie. Szkoły często organizują zajęcia dodatkowe z informatyki, matematyki (w przypadku szkół ponadpodstawowych) czy fizyki, chemii (szkoły średnie), a także przedmiotów zawodowych, takich jak technik gazownictwa, mechatronik czy informatyk. Ciekawą formą edukacji oraz zachęcenia dzieci do rozwoju w obszarach technicznych może być wycieczka szkolna.

Anna Matysiak, Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych z Grodziska Wielkopolskiego jest przekonana, że współpraca na tym polu z kluczowymi przedsiębiorstwami przynosi realne korzyści. Jak sama wspomina - Dzięki współpracy z GAZ-SYSTEM specjalnie dla uczniów organizowane są specjalistyczne zajęcia prowadzone przez pracowników spółki oraz wycieczki na obiekty infrastruktury gazowej (tłocznie gazu, stacje redukcyjno-pomiarowe).

Dyrekcja, nauczyciele, a co najważniejsze uczniowie bardzo cenią wsparcie, jakie otrzymują od spółki. Dzięki działaniom GAZ-SYSTEM wzrósł poziom wiedzy uczniów na temat paliw gazowych i ich wykorzystywania. Mają większą motywację do nauki, natomiast szkoła zyskała cenne wyposażenie do pracowni mechatronicznej, dzięki któremu wzrosły efekty pracy.

Dofinansowanie szkolnych pracowni w ramach programu GAZ-SYSTEM dla Edukacji

Nie sposób przeprowadzić zajęć z informatyki bez nowoczesnych komputerów i programów wspierających naukę. Nawet najlepszy nauczyciel nie będzie w stanie przekazać praktycznej wiedzy, jeśli nie dysponuje nowoczesnym, dostosowanym do aktualnych potrzeb sprzętem.

Wyposażenie pracowni stanowi jednak dla szkół duży wydatek, właśnie dlatego dobrym pomysłem jest skorzystanie z dofinansowania takiej inwestycji. Można je otrzymać w ramach programu „GAZ-SYSTEM dla Edukacji”. W czwartej edycji programu GAZ-SYSTEM poszczególnym gminom przekazał łącznie aż 551 tys. zł na wyposażenie szkolnych pracowni.

31 sierpnia 2023 roku wręczono czeki w wysokości 19 tys. zł przedstawicielom szkół z 29 gmin. Tylko w trzech edycjach programu „GAZ-SYSTEM dla Edukacji” na wyposażenie placówek w nowoczesne sprzęty i materiały dydaktyczne przeznaczono łącznie niemal 1,8 mln zł. Dzięki temu zarówno szkoły podstawowe, jak i szkoły średnie czy branżowe z takich regionów, jak m.in. Grudziądz, Kozienice, Kwidzyn czy Świnoujście otrzymały sprzęt, który pozwoli na rozwój umiejętności technicznych wśród dzieci i młodzieży, tak cennych we współczesnym świecie.

Nowoczesne komputery przekazane przez GAZ-SYSTEM na rzecz uczniów i nauczycieli sprawiają, że młodzi adepci mogą nie tylko zdobyć podstawowe kompetencje, ale także nieustannie je rozwijać. To także ważny krok w wyrównywaniu szans edukacyjnych. Z nowoczesnego sprzętu mogą korzystać wszyscy uczniowie, niezależnie od statusu materialnego ich rodzin.

Przy wsparciu kompetentnych nauczycieli, których w polskich szkołach nie brakuje, dzieci i młodzież są w stanie nie tylko czerpać radość z robienia tego, co lubią, ale także tworzyć znakomite podstawy do dalszej kariery zawodowej – na uczelniach technicznych, a w przyszłości być może pracując na rzecz bezpieczeństwa energetycznego Polski w spółkach o strategicznym znaczeniu. Nie byłoby to możliwe bez zaawansowanego sprzętu i rozwoju praktycznych umiejętności.

Wspieranie edukacji to bardzo ważny obszar naszej działalności dobroczynnej i sponsoringowej. Mam nadzieję, że pomoce dydaktyczne dla pracowni szkolnych pozwolą dzieciom lepiej zrozumieć zagadnienia z fizyki i chemii – powiedział Marcin Chludziński, Prezes GAZ-SYSTEM. 

Coraz większe znaczenie mają dziś także szkoły branżowe. To właśnie tam uczniowie pod okiem czujnych pedagogów mogą rozwijać umiejętności techniczne. Niezwykle istotne jest więc wspieranie uczniów uczęszczających do tych placówek, jak i nauczycieli w nich uczących.

W tym wsparciu z pewnością pomaga projekt GAZ-SYSTEM „SZKOŁA z ENERGIĄ”, w ramach którego placówki otrzymują wsparcie finansowe na doposażenie pracowni, ale także stypendia dla najbardziej uzdolnionych uczniów, organizację zajęć warsztatowych i praktyk zawodowych.

Szczególnie w przypadku zawodów technicznych niezwykle cenne jest pogłębianie nie teoretycznych, ale praktycznych umiejętności. Właśnie dlatego istotnym doświadczeniem dla uczniów jest uczestniczenie w specjalistycznych zajęciach i wizytach studyjnych organizowanych przez operatora gazociągów przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., gdzie uczniowie mogą zapoznać się z obiektami infrastruktury gazowniczej (tłocznie gazu, stacje redukcyjno-pomiarowe), a także przyjrzeć się pracy specjalistów przy obiektach gazowych.

Umiejętności techniczne uczniów w szkołach średnich

Istotne jest nie tylko to, by zaszczepić w dzieciach myśl techniczną, ale także rozwijać ją na dalszych etapach edukacji. W liceum może ona być pogłębiania w ramach nauki przedmiotów ścisłych, takich jak fizyka, matematyka, chemia i informatyka. Absolwenci tej szkoły zdobytą wiedzę i zainteresowanie naukami technicznymi mogą kontynuować na politechnikach.

Z kolei w technikach i szkołach branżowych wspomniane wyżej kompetencje uczniowie mogą rozwijać w ramach nauki zawodów takich jak technik informatyk, technik programista czy technik gazownictwa, by rozpocząć karierę w branżach, gdzie kompetencje techniczne są szczególnie oczekiwane przez pracodawców.

We wszystkich tych typach szkół bardzo ważne jest nie tylko szczególne zaangażowanie nauczycieli, ale też wyposażenie pracowni w sprzęt, który umożliwi naukę w nowoczesnym środowisku. I to nie tylko tę teoretyczną, ale również praktyczną, co stanowi niezbędny fundament dla dalszej pracy młodych ludzi w sektorach istotnych dla strategicznego bezpieczeństwa państwa.

Jak twierdzi Andrzej Świderek, nauczyciel przedmiotów zawodowych w Technikum nr 3 w Łodzi, jednego z beneficjentów programów organizowanych przez GAZ-SYSTEM - Wsparcie finansowe dla uczniów jest dla nich ogromną nagrodą i motywacją, a dla szkoły skuteczną reklamą i autopromocją zawodu w środowisku lokalnym. Dzięki firmie GAZ-SYSTEM uczniowie naszej szkoły zyskują lepsze perspektywy i szanse na zatrudnienie w zawodzie technik gazownictwa.

Szkoła jest miejscem, w którym należy wdrażać umiejętności techniczne, warto to robić na wszystkich etapach edukacji. Niezbędni w tym procesie są jednak nauczyciele, którzy potrafią wykorzystać nowoczesny sprzęt i przy jego pomocy szkolić przyszłych informatyków, programistów i inne osoby pracujące w obszarach technicznych.

Nie można zapomnieć o tym, że pierwszoklasista, który zafascynuje się tankowcami, odpowiednio pokierowany w starszych klasach wybierze ścieżkę rozwoju związaną z jego zainteresowaniami, by finalnie móc pracować w gazoporcie czy na platformie wiertniczej. Wystarczy tylko czujne oko nauczyciela i warunki do praktycznego rozwoju jego zainteresowań.

GAZ-SYSTEM to strategiczna firma w Polsce, odpowiedzialna za transport gazu ziemnego rurociągami i z wykorzystaniem Terminala LNG w Świnoujściu. Jej znaczenie dla bezpieczeństwa kraju polega na zapewnieniu niezawodnego dostępu do gazu, który jest kluczowym źródłem energii. GAZ-SYSTEM od wielu lat wspiera rozwój dzieci i młodzieży poprzez finansowanie sprzętu w pracowniach, organizowanie praktyk i staży dla uczniów i absolwentów wyższych uczelni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Inżynierowie przyszłości, czyli jak kierować zainteresowaniami dzieci, żeby miały szansę na rozwój w kierunkach technicznych - Strefa Edukacji

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza