Pani Wiesława z Ustki zagubiła ostatni rachunek za gaz. Ponieważ wiedziała, że zbliża się termin jego zapłacenia, zadzwoniła na infolinię gazowni, by tam dowiedzieć się, ile musi zapłacić.
- Miła pani zapytała mnie o numer klienta. Nie znałam go. Przedstawiłam się natomiast, podałam adres zamieszkania, a nawet numer PESEL - opowiada pani Wiesława. - Niestety, pani z gazowni powiedziała mi, że kwota rachunku jest informacją tajną i bez podania numeru klienta jej nie poznam. Zasłoniła się ochroną danych osobowych.
Nasza czytelniczka zastanawia się, dlaczego kwota do zapłacenia jest informacją tak wrażliwą, że nie można jej usłyszeć przez telefon, przedstawiając się i podając swoje dane.
- Przecież tu chodzi o pieniądze, które chcę im zapłacić. Pani z infolinii mogła przecież zweryfikować moją prawdomówność na podstawie numeru PESEL. A teraz termin zapłaty rachunku mija, a ja wciąż nie wiem, ile muszą zapłacić - twierdzi mieszkanka Ustki.
W tej sprawie skontaktowaliśmy się z centralą spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo w Warszawie.
- Zgodnie z procedurą obowiązującą pracowników infolinii, rozmówcy niebędącemu stroną umowy nie wolno udzielać informacji związanych z udostępnieniem danych z konta rozliczeniowego klienta - mówi Małgorzata Olczyk z zespołu prasowego spółki PGNiG. - W związku z tym pracownik taki zobowiązany jest do uzyskania potwierdzenia tożsamości dzwoniącej osoby w sposób zgodny z ustalonymi zasadami.
Dlatego jeśli chcemy uzyskać dane rozliczeniowe klienta, możemy zostać poproszeni o podanie: numeru umowy kompleksowej, numeru PESEL lub numeru dokumentu tożsamości, który widnieje w systemie bilingowym (w przypadku firm numer NIP lub REGON), numeru klienta lub numer ostatniej, ewentualnie przedostatniej faktury czy numeru konta bankowego, który widnieje na fakturze.
Numer klienta znajduje się po lewej stronie w górnej części pierwszej strony faktury.
- Wybór danych, o które pytany jest klient, oraz ich liczba należy do konsultanta. W trakcie procesu potwierdzenia tożsamości klienta wymagane jest podanie przynajmniej jednej danej, której nie zawiera faktura za pobrane paliwo gazowe - mówi Małgorzata Olczyk z PGNiG. - W przypadku braku możliwości potwierdzenia tożsamości klienta drogą telefoniczną uzyskanie danych rozliczeniowych możliwe jest w Biurze Obsługi Klienta, gdzie jego tożsamość jest potwierdzana w oparciu o okazany dowód tożsamości.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?