Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kormoran

Redakcja
Na dworze coraz chłodniej. Tylko patrzeć, jak spadnie pierwszy śnieg. Wtedy jazda na letnich oponach stanie się bardzo niebezpieczna. Nie czekajmy więc z ich wymianą.

Na rynku jest duży wybór opon. Producenci już rozpoczęli zimową ofensywę.

Kormoran

Zimowe opony Kormoran Snowpro przeznaczone do szerokiej gamy samochodów osobowych pojawiły się na rynku już dwa lata temu. Dziś można powiedzieć, że zyskały sobie pełne uznanie klientów.
Cechami charakterystycznymi tych opon jest układ bieżnika zgodny z kierunkiem jazdy, szeroki rowek centralny, liczne lamele oraz szerokie rowki poprzeczne i wzdłużne decydujące o przyczepności w najgorszych warunkach jazdy. Stąd wysoka skuteczność hamowania zarówno na nawierzchniach pokrytych śniegiem, jak i oblodzonych.
Kormoran Snowpro jest oponą o indeksach prędkości Q - do 160 km/ godz. i T - do 190 km /godz., dostępną w 19 rozmiarach o średnicy osadzenia od 13 do 15 cali. Przypomnijmy, że opony ze Stomilu Olsztyn sprzedawane są w 32 krajach Europy i pokrywają 80 proc. zapotrzebowania tego rynku dla samochodów osobowych oraz 60 proc. dla dostawczych.

Kleber

Nowością ubiegłego roku w segmencie wysokich osiągów są zimowe opony Kleber Krisalp HP przeznaczone do limuzyn i samochodów o dużej pojemności silnika. Możliwa jest na nich komfortowa jazda nawet przy dużych prędkościach.
Dzięki składowi mieszanki zachowują optymalne właściwości nawet w bardzo niskich temperaturach. Odznaczają się dobrą przyczepnością i łatwym prowadzeniem zarówno na śniegu, lodzie jak i suchej nawierzchni. Masywne klocki bieżnika decydują o stabilności podczas jazdy na zakrętach, a specjalny układ poprzecznych nacięć klocków bieżnika zapewnia cichą jazdę. Opony zachowują się dobrze także na mokrej nawierzchni.
Opony dostępne są na polskim rynku w 18 rozmiarach o profilach 65-45, średnicach osadzenia od 14 do 17 cali oraz indeksach prędkości: T - maksymalna prędkość do 190 km/ godz. i H - maksymalna prędkość do 210 km/ godz. Opony Kleber Krisalp HP znalazły zastosowanie we wszystkich markach, m. in. citroënie, peugeocie, fordzie mondeo, mazdzie, audi, mercedesie, BMW i lagunie.

Goodrich

Szukając zimowej opony zaglądamy do oferty amerykańskiego koncernu BFGoodrich (nazwa pochodzi od twórcy dra Benjamina Franklina Goodricha). Nowością jest jest tu opona BFGoodrich Winter G przeznaczona dla samochodów klasy średniej i wyższej. Już sam jej wygląd z dekoracyjnymi pazurami na barkach opony kojarzy się z dobrą przyczepnością na zimowej nawierzchni. Konstrukcja rzeźby kierunkowego bieżnika zapewnia dobre odprowadzanie śniegu spod kół i poprawia ich przyczepność, zaś specjalne opasanie przyczynia się do stabilnej jazdy.
BFGoodrich Winter G dostępna jest w 20 rozmiarach, o średnicach osadzenia od 14-17 cali i indeksach prędkości: T - do 190 km/ godz. i H - do 210 km/godz.
Dodajmy, że auta z oponami koncernu święcą sukcesy w rajdach samochodowych. Dla przykładu w tym roku w wyścigu Paryż - Dakar triumfował Hiroshi Masuoki, którego auto wyposażone było w opony BFGoodrich G1.

Michelin

Najnowszą propozycją jest opona Michelin Alpin drugiej generacji. Powstała ona w oparciu o 70-letnie doświadczenia marki zdobywane podczas produkcji opon zimowych jak też rozmaitych testów i rajdów. Dzięki zastosowaniu do produkcji specjalnej mieszanki gum zyskuje niespotykane dotąd parametry. Jednym z nich jest możliwość "samoadaptacji" do jazdy w bardzo różnych temperaturach. W rzeźbie bieżnika znajdują się specjalne dwukierunkowe lamele 3D z efektem samoblokowania (tzw. system BDS) przy hamowaniu lub wchodzeniu w zakręt na suchej nawierzchni. Grubość trójwymiarowych lamel zmniejszono o 30 proc., a ich łączną długość powiększono o 8 proc. co daje w sumie 31,7 m ostrych krawędzi.
Opony dostępne są w 6 rozmiarach o średnicach osadzenia od 14 do 16 cali i indeksie prędkości
T- do 190 km/ godz.

Dunlop

Firma poleca nową zimową oponę Dunlop SP Winter Sport M3 w 44 rozmiarach. Nazwa nie jest dziełem przypadku. Uzasadnia ją indeks prędkości V do 240 km/godz. Poza tym opona ucieszy tuningowców poszukujących niekonwencjonalnych rozmiarów.
Dzięki nowemu rysunkowi rzeźby bieżnika oraz unikatowemu systemowi połączeń między jego elementami zmniejszono hałas prawie o połowę w porównaniu z konkurentami. Pozbawione załamań rowki opony, które odprowadzają wodę a także nowa mieszanka gumowa o podwyższonej zawartości krzemionki aktywowanej poprawiły przyczepność do nawierzchni przy zachowaniu niskich oporów toczenia. Zmodyfikowano też wewnętrzną budowę opony. Nowością jest tu bezstykowy pas wykonany ze specjalnie opracowanego nylonu umieszczony między stalowym opasaniem a bieżnikiem opony w jej części barkowej.

Część druga przeglądu opon w kolejnym numerze "Auta"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza