Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujesz przez Internet? Sprawdź na co trzeba uważać

Zbigniew Marecki [email protected] fot. Kamil Nagórek
Dalia Skutecka odpowiadała na pytania czytelników.
Dalia Skutecka odpowiadała na pytania czytelników.
Na co trzeba uważać, gdy decydujemy się na zakupy przez internet? – Na pytania związane z tym problemem, wczoraj w redakcji odpowiadała Dalia Skutecka, specjalista ds.

obsługi prawnej słupskiej Inspekcji Handlowej.

Oto odpowiedzi na pytania, która najczęściej pojawiały się podczas rozmowy ekspertki z naszymi czytelnikami.

- Kupiłem towar przez internet. Czy mogę go zwrócić bez podawania przyczyny?

– Tak. Towar kupiony w internecie można zwrócić, składając pisemne oświadczenie w terminie 14 dni kalendarzowych. Termin ten liczymy od dnia wydania towaru, np. otrzymania przesyłki przez kuriera, a nie dnia złożenia zamówienia. Termin ten to tzw. czas do namysłu. Konsument ma prawo zapoznać się z towarem, dokładnie go obejrzeć i zwrócić towar bez uzasadnienia swojej decyzji. Oczywiście towar winien być w stanie niezmienionym.

- W jaki sposób odstąpić od umowy zawartej na odległość?

– Aby skutecznie odstąpić od umowy, należy we wskazanym terminie (10 dni kalendarzowych) wysłać przedsiębiorcy pisemne oświadczenie. Odstąpienie to nie wymaga uzasadnienia. Warto mieć dowód nadania takiego pisma albo też inny dowód doręczenia – w przypadku ewentualnych komplikacji. Koszt przesłania towaru ponosi konsument.

- Odesłałem przedsiębiorcy towar kupiony w jego sklepie internetowym. W jaki sposób mogę to udowodnić w przypadku późniejszych sporów?

– Zgodnie z art. 13 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny przedsiębiorca musi poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia, czyli towaru. Warto zachować dowód nadania przesyłki.

- Kupiłem towar na aukcji internetowej. Osoba sprzedająca mi przedmiot nie zgadza się na odstąpienie od umowy i zwrócenie towaru, mówiąc, że nie jest przedsiębiorcą. Czy faktycznie w takiej sytuacji nie mam prawa do namysłu?

– Niestety, sprzedający ma rację. Towaru kupionego przez internet nie możemy zwrócić, gdy sprzedającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Taka umowa sprzedaży zawarta jest pomiędzy dwoma konsumentami i nie przysługuje w jej przypadku 10-dniowe "prawo do namysłu”.

- Kupiłam ubranie w drodze licytacji na portalu internetowym. Czy w tym przypadku mam prawo odstąpić od umowy?

– Niestety, nie. Towar kupiony na aukcji podczas licytacji to zwykła umowa sprzedaży. W opisanym przypadku nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Natomiast konsument, który nabył produkt, korzystając z opcji "kup teraz”, czyli po ustalonej z góry cenie, ma prawo odstąpić od zawartej umowy.

- Kupiłem przez internet bilety na koncert mojego ulubionego zespołu. Zaraz po ich otrzymaniu okazało się, że w dniu koncertu muszę służbowo wyjechać. Czy mogę zwrócić takie bilety?

– W przypadku biletów kupionych przez internet na imprezy kulturalne konsumentowi nie przysługuje prawo do namysłu. W tym przypadku sprzedający nie ma również obowiązku zwrotu pieniędzy w razie rezygnacji z zamówienia, chyba że w regulaminie sprzedający dopuści taką możliwość.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gp24.pl Głos Pomorza