Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Leasing na auta z kratką coraz większy

Wojciech Frelichowski [email protected] tel. 59 848 81 00 Fot. Kamil Nagórek
W tym roku 50 procent samochodów kupionych przez firmy to auta z kratką.
W tym roku 50 procent samochodów kupionych przez firmy to auta z kratką.
Prawo umożliwiające odliczenie pełnego VAT od zakupu i leasingu aut z kratką oraz paliwa do nich prawdopodobnie zostanie utrzymane tylko do końca tego roku.

Dlatego rośnie leasing na takie pojazdy.

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów po 1 stycznia 2011 r. dotychczasowe korzyści podatkowe dla firm zostaną odebrane. Dlatego leasingodawcy notują wzrost popytu na auta z kratką, bo wielu przedsiębiorców decyduje się na wymianę floty samochodowej, nawet jeśli stan aut nie wskazuje jeszcze na tę konieczność.

- Moje auto ma dopiero trzy lata, ale chcę jeszcze w tym roku wziąć w leasing nowe, bo po 1 stycznia pewnie nie będę mógł odliczyć VAT-u - mówi Grzegorz Kowalski, przedsiębiorca spod Słupska.

- Od początku roku udział takich we wszystkich sfinansowanych przez nas samochodach osobowych wyniósł blisko 27%. W analogicznym okresie roku ubiegłego było to zaledwie 10% - mówi Daniel Mrozek, odpowiedzialny w BZ WBK Leasing za marketing oraz rozwój oferty produktowej.

Czytaj także: Rząd wyciąga rękę po VAT od samochodów z kratką

Sprzedaż samochodów osobowych rośnie już od kilku miesięcy. Według danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, we wrześniu tego roku wzrost wyniósł ponad 23% w porównaniu do poprzedniego miesiąca br. i ponad 12% w stosunku do września 2009 r. Aż 50% samochodów nabytych przez przedsiębiorców to samochody z homologacją ciężarową.

Zamieszanie z kratkami zaczęło się w lutym 2009 r., kiedy to Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) wydał wyrok w sprawie firmy Magoora, która zaskarżyła Polskę za stosowanie przepisów ograniczających odliczanie VAT-u. Chodziło o zakup paliwa do samochodów, które przed przystąpieniem Polski do UE spełniały warunki do uznania je za samochody ciężarowe, a od 1 maja 2004 r. - czyli po przystąpieniu Polski do Unii - straciły status aut ciężarowych.

Wyrok ETS był korzystny dla Polski i oznaczał możliwość odliczania VAT od zakupu, leasingu i paliwa do aut z kratką de facto dla wszystkich przedsiębiorców używających tego typu aut dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. W listopadzie 2009 r. Ministerstwo Finansów potwierdziło w swojej interpretacji wyrok ETS, jednak nie wycofało się z zapowiadanych zmian, czyli z likwidacji możliwości odliczania VAT od zakupu, leasingu i paliwa do samochodów z kratką. Decyzja ta wymagała jednak zezwolenia Komisji Europejskiej, które zostało wydane w czerwcu 2010 r. i wejdzie w życie od stycznia 2011 r.

Czytaj także: Przedsiębiorcy wolą leasing

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza