MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Małe firmy nie muszą

Redakcja
Pracuję od 28 maja 1968 roku. Od 1 marca do 31 sierpnia 1989 roku prowadziłam działalność gospodarczą (opłacałam wymagane składki na ZUS). Obecnie jestem zatrudniona na umowę o pracę w prywatnej firmie. Jesteśmy tylko we dwoje: ja i właściciel. W firmie nie ma żadnych regulaminów. Prawdopodobnie niedługo mój etat zostanie zlikwidowany, a ja w listopadzie 2003 roku skończę 55 lat. Chcę wiedzieć, czy w razie likwidacji stanowiska będzie mi się należała odprawa? Czy gdybym po rozstaniu z obecnym pracodawcą znalazła sobie nowego, zatrudniła się na umowę na czas określony (do listopada włącznie), to czy nadal będzie mi przysługiwała wcześniejsza emerytura? - pyta czytelniczka.

Zaczniemy od wyjaśnienia kwestii regulaminów w takim małym zakładzie, jak pani.

Małe firmy nie muszą

Otóż ani przed zmianą przepisów, ani od 29 listopada 2002 roku w małych zakładach pracodawca nie musiał tworzyć regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania. Do 29 listopada ub. roku z obowiązku takiego były zwolnione firmy zatrudniające do 5 osób, obecnie - nie muszą ich mieć zakłady zatrudniające do 20 pracowników. Zatem o to akurat nie może mieć pani pretensji do pracodawcy.

Odprawy - też nie u wszystkich

Jeżeli zaś chodzi o odprawę w związku z likwidacją stanowiska, to nie odpowiemy pani na to pytanie, ponieważ ważna będzie data rozwiązania umowy. Wynika to stąd, że od 1 lipca 2003 roku wchodzą w życie nowe przepisy ustawy o szczegółowych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Tak więc gdyby w pani przypadku rozwiązanie umowy z powodu likwidacji stanowiska pracy nastąpi przed 1 lipca, to będzie pani miała prawo do odprawy pieniężnej; jeżeli dojdzie do tego po 1 lipca br. - nie otrzyma pani odprawy, gdyż zwolnione będą z niej firmy zatrudniające do 20 pracowników.

Przed emeryturą: nieważne jaka, aby umowa

Co do umowy na czas określony, to bez znaczenia jest, czy na emeryturę wcześniejsza przejdzie pani z umowy stałej czy terminowej. Zgodnie z ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, z przywileju wcześniejszej emerytury może skorzystać kobieta, która:
- ma 55 lat,
- ma minimum 30 lat pracy,
- bezpośrednio przed emeryturą zatrudniona była na podstawie umowy o pracę,
n nie przynależy do otwartego funduszu emerytalnego.
Czyli: ważne, by ostatnim pani zatrudnieniem przed złożeniem wniosku emerytalnego była umowa o pracę. Przepisy nie mówią, czy musi to być umowa stała, czy okresowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza