MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mierzymy spalanie

CZESŁAW WACHNIK
Jeżeli będziemy się trzymać kilku ważnych zasad, możemy zaoszczędzić na tankowaniu.
Jeżeli będziemy się trzymać kilku ważnych zasad, możemy zaoszczędzić na tankowaniu.
Często przy wyborze auta kierujemy się wielkością zużycia paliwa. Dane te podają producenci. W jakich warunkach je wyliczają?

Robert ze Słupska pisze: - W ulotce którą dostałem przy zakupie nowego auta przeczytałem, że spala ono w zależności od warunków od pięciu do siedmiu litrów benzyny.

Tymczasem silnik nigdy nie spalił w granicach 5 litrów, a najczęściej (sprawdzam zużycie skrupulatnie) zużywa około 8 litrów. Niekiedy nawet więcej. Jak producent bada zużycie paliwa i czy nie zostałem oszukany?

Warunki laboratoryjne

Najczęściej producenci podają zużycie paliwa w przy trzech rodzajach jazdy: w mieście, poza miastem oraz przy warunkach średnich. Jest to zgodne z dyrektywą Unii Europejskiej. Można też spotkać określenia: w mieście, przy prędkości 90 lub 120 km/h oraz średnie.

Pamiętajmy jednak, że uzyskanie wielkości podanych przez producenta jest bardzo trudne, a najczęściej niemożliwe. Określanie norm zużycia paliwa odbywa się poprzez badania laboratoryjne, gdzie tworzy się warunki jazdy zbliżone do rzeczywistych lub bezpośrednio na drodze.

Ale nawet w przypadku badań w mieście, kierowca prowadzi auto w najbardziej optymalnych warunkach, przy prędkości 50 km/h, nie przyspiesza gwałtownie. Po to, aby wyliczyć zużycie jak najniższe.

Natomiast poza miastem badanie spalania odbywa się na autostradach przy prędkościach do 120 km/h. Który z kierowców jeździ tak równo? Żaden, stąd różnice między danymi producenta a rzeczywistością.

To tylko informacja

Dlatego normy zużycia paliwa podawane przez producentów, należy traktować jedynie jako informację. Ale też do wielkości podawanych przez producenta powinniśmy dążyć. To, ile spali silnik naszego auta, zależy najbardziej od nas a samych, stylu jazdy, drogi itp.

Co robić, żeby ograniczyć spalanie?

1. Prowadź płynnie
Agresywna jazda zwiększa zużycie paliwa niekiedy o połowę. Unikaj gwałtownego przyspieszania i hamowania. Staraj się kierować pojazdem maksymalnie płynnie.

2. Zamykaj okna
Strumień powietrza wpadający przez otwarte okna działa jak hamulec. A wtedy przyspieszając, zwiększasz zużycie paliwa.

3. Wyreguluj silnik
Dobrze wyregulowany silnik może obniżyć zużycie paliwa nawet o kilka procent. Do serwisu zajeżdżaj zgodnie z zaleceniami producenta.

4. Dbaj o prawidłowe ciśnienie w oponach
Prawidłowe ciśnienie to bezpieczniejsza jazda. I mniejsze zużycie paliwa. Nawet o 3-5 procent. Za małe lub za duże ciśnienie to także większe ryzyko uszkodzenia opon.

5. W bagażniku nie woź zbędnych rzeczy
Każde dodatkowe 50 kg w samochodzie, oznacza wzrost zużycia paliwa o 1-2 procent. Dlatego nie trzymaj w bagażniku lub na tylnym siedzeniu niepotrzebnych rzeczy, które tylko zwiększają ciężar samochodu.

6. Zdejmij relingi dachowe
Jeśli relingi czy bagażnik dachowy nie są potrzebne, zdejmij je. Mogą one wpływać na wzrost zużycia paliwa nawet o 5 procent.

7. Oszczędnie korzystaj z klimatyzacji
Klimatyzacja to dodatkowe obciążenie dla silnika. Dlatego korzystaj z niej w bardzo ciepłe i chłodne dni. Przy umiarkowanej temperaturze, ogranicz się do nawiewów.

8. Szybko zmieniaj biegi
Im wyższy bieg, tym niższe obroty silnika, co oznacza mniejsze zużycie paliwa. Zmieniaj bieg, gdy tylko możesz to zrobić bez obciążania silnika.

9. Ogranicz pracę silnika na biegu jałowym
Wyłącz silnik, gdy musisz dłużej postać lub na coś czekasz, do czasu aż znów będzie chciał jechać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza