Pamiątki po tramwajach. Zaczepy przetrwały do naszych czasów

Piotr PolechońskiZaktualizowano 
Jeden z tramwajowych zaczepów. Można  go zobaczyć na jednej z kamienic przy skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Piłsudskiego.
Jeden z tramwajowych zaczepów. Można go zobaczyć na jednej z kamienic przy skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Piłsudskiego. Anna Kuras
Prezentujemy zdjęcia, które dostaliśmy od Czytelniczki z Koszalina. Widać na nich zaczepy, które utrzymywały tramwajową trakcję Dzięki trakcji poruszały się tramwaje. W całym mieście zostało ich jeszcze kilkanaście. Zdjęcia dostaliśmy od Anny Kuras z Koszalina.

- Zrobiłam je przy skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Piłsudskiego. Domyśliłam się, że mają związek z historią koszalińskich tramwajów, ale byłam też zaskoczona, że przetrwały do naszych czasów - mówi koszalinianka.

Co to za elementy widać na zdjęciu? O pomoc w tej sprawie zwróciliśmy się do Roberta Kasprowiaka, jednego ze współautorów książki "Koszalińska komunikacja miejska i plażowa" (można ją jeszcze kupić w księgarniach).

- Są to tramwajowe zaczepy. Służyły one mocowania elektrycznej trakcji, dzięki której kursowały koszalińskie tramwaje - mówi. Dodaje, że takich zaczepów w centrum miasta zostało kilkanaście. - Są przymocowane do budynku dawnej "Warty" oraz kamienic naprzeciwko galerii Cegielski i galerii Kosmos - wylicza koszalinianin.

Przypomnijmy: pierwsza linia tramwajowa ruszyła 21 grudnia 1911 roku. Biegła ona od dworca kolejowego przez obecne ulice Zwycięstwa i Piłsudskiego do Góry Chełmskiej. Dwa lata później miejscy włodarze zbudowali trasę do Unieścia (tak zwana "kolejka plażowa").

W latach 20 planowano dalszą rozbudowę trakcji tramwajowej. Plany te pokrzyżował kryzys gospodarczy. Sytuacja była na tyle poważna, że w latach1922-24, komunikacja tramwajowa została zawieszona. Dopiero rok później do użytku oddano nowy odcinek o długości 2,8 kilometra, łączący róg ulic Zwycięstwa i Piłsudskiego z ówczesną podmiejską wsią Rokosowo. W tym czasie z przejazdów tramwajowych korzystało około 800 tysięcy pasażerów rocznie.

Koniec koszalińskich tramwajów nastąpił w drugiej połowie lat 30. Zdecydował o tym dynamiczny rozwój komunikacji autobusowej. W 1937 roku zlikwidowano miejską trasę, wprowadzając na trasy autobusy. Rok później taki sam los spotkał "kolej plażową".

polecane: FLESZ: Niebawem zmiana czasu, jedna z ostatnich

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

b
banowy

Śladów jest więcej. Są odcinki szyn na Piłsudskiego, dwa słupy trakcyjne przy CK105 i część zajezdni przy Morskiej. Swego czasu Miasto o tym pisało szerzej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3