Parę słów o dwóch nadesłanych galeriach
Przekadrowane zdjęcie. Zobacz oryginał w galerii Ani
(fot. Ania Szyperska)
Galerii Ani Szyperskiej przyglądał się Adam Krajewski dyrektor FOTOMEDIA
O, to już święta? chyba ubiegłoroczne.....
Symboliczne ukazanie złożonych klimatów świąt BN w wizerunku bombki choinkowej to pomysł dość ciekawy choć nie nowy. Błyszcząca bombka kusi, żeby przytknąć do niej nos...
Tutaj doszukiwałbym się ciekawej koncepcji na autoportret. Szklane oko obiektywu i dynamicznie ułożone wokół dłonie Autorki to intrygująca interpretacja rzeczywistości. Trochę drażnią mnie w tej sytuacji barwne plamki lampek w oddali, może warto ciaśniej skadrować obraz (patrz obok), kosztem fragmentów bombki, przecież i tak wiadomo, że jest kulista....
Drugie zdjęcie w zestawie to prawdziwe cacko! Doskonała kompozycja konstrukcji pomostu na pierwszym planie i koncertowo wręcz ułożone w oddali sylwetki ludzkie dają w sumie obraz perfekcyjny. Brawo.
W 3 obrazku zabawa formą i świadoma rezygnacja z koloru oraz dynamiczna kompozycja tworzą pełen ekspresji surrealistyczny obraz. Czyżby jeszcze jeden dowód na wyższość fotografii czarno-białej nad barwną? W tym wypadku TAK.
Ania zadała również pytanie:
Posiadam jak na razie kompakt Panasonic Lumix DMC-TZ4. Rozumiem, ze w kompaktach nie mam możliwości ustawienia przysłony? A wybór w przypadku mojego aparatu jest dokonywany automatycznie w zakresie f/3.3-f/4.9. Mam natomiast możliwość wyboru ISO (100-1600) jak również czasu otwarcia migawki (1-1/200). Czy z takimi możliwościami mogę ustawić aparat tak, żeby uzyskać mniejsza glebie ostrości? np. przy portretach? próbowałam rożnych ustawień, ale nie wychodzi... Z góry dziękuje za pomoc.
Adam Krajewski:
Nawiązując do Twojego aparatu Lumix, to jego możliwości w kreowaniu obrazu są dość ograniczone: ma wprawdzie ok 20 programów tematycznych ale to wciąż zbyt mało dla ambitnego fotografa. Przysłony w zakresie 3,3-4,9 uniemożliwiają swobodne sterowanie głębią ostrości. pamiętaj, że przy tak
małej matrycy przysłona 3,3 to tyle co 11 w lustrzance zaawansowanej.
Sytuację może poprawić długa ogniskowa i tu masz wielkie możliwości, do 280 mm, więc próbuj.
Grzegorz Buczkowski przysyłając galerię napisał:
Nie wiem czy uzyskam już jakieś odpowiedzi, ale co tam... Zapytam.
Przesłałem trzy przykładowe fotki bez obrabiania (oprócz zmniejszania wielkości). Co przydało by się poprawić przy robieniu "strzału" np. takiego z ławką?
Kadr, ekspozycja...
No i czy w ogóle taka forma pytania z mojej strony jest zgodna z Waszą ideą tego kursu?
Zdjęcie przekadrowane i lekko podkręcone w Photoshopie. Zobacz oryginał w galerii Grzegorza
(fot. Grzegorz Buczkowski)
Krzysztof Tomasik:
Forma pytań jak najbardziej ok. O to chodzi
Na pewno przy wszystkich przydałoby się pokręcić trochę suwaczkami, tzn. kontraścik, wyostrzenie itd. Fotka z ławeczką jest fajna. Może pociągnąłbym kadr trochę w prawo, żeby nam się tak ta brama tak nie urywała. A tak jest ok. Fajny klimat, widać co jest głównym bohaterem zdjęcia. Natomiast w fotce z kotkiem przesunąłbym obiektyw w lewo. Byłoby widać więcej drogi a to coś po prawej, to tak za bardzo nie wiadomo co to. Wprowadza do obrazu małe zamieszanie Zdecydowanie sam kotek na drodze byłby lepszy. (patrz obok) Zdjęcie z sarenkami może być. Bardzo dobrze, że zostawiłeś przed nimi trochę przestrzeni. Daje to uczucie wolności. A takie właśnie te sarny są: wolne.
Fotki można cały czas przysyłać. W lekcji 1 podałem szczegóły jak to zrobić
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?