Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKS Bytów chce kupić PKS Szczecinek

Rajmund Wełnic
PKS Bytów specjalizuje się w przewozach lokalnych.
PKS Bytów specjalizuje się w przewozach lokalnych. Archiwum
PKS Bytów złożył wstępną ofertę kupna udziałów w spółce PKS Szczecinek. Ta pierwsza firma jest na plusie, druga ma ponad 1 mln zł długu.

Rozpoczyna to procedurę negocjacyjną w sprawie transakcji. Dziś trudno wyrokować, jaki będzie finał rozmów, ale do sprzedaży jest raczej bliżej niż dalej.

- Pomysł zrodził się z tego, że nasza firma obsługuje połączenia do Białego Boru, dojeżdża też do samego Szczecinka - mówi starosta bytowski Leszek Waszkiewicz. - Kilka lat temu PKS Bytów był w podobnej, o ile nie identycznej sytuacji, jak PKS Szczecinek. Firma specjalizowała się i nadal to robi w przewozach lokalnych. Udało nam się przeprowadzić firmę przez trudne czasy, co nie było łatwe. Dziś chcemy ją rozwijać, widzimy potencjał na rynku szczecineckim. PKS Bytów w ostatnich latach jest na niewielkim plusie, ale w firmach tego typu nie chodzi o zyski, ale o utrzymanie sieci połączeń lokalnych.

Przyjrzyjmy się zatem PKS Bytów. Zdumiewające, jak wiele łączy tę firmę ze szczecineckim odpowiednikiem. Obie firmy powstały na bazie dawnych państwowych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Obie zostały przekształcone w spółki skarbu państwa, a następnie nieodpłatnie przekazane powiatom, na terenie których działały - Bytów wiosną 2009 roku, Szczecinek rok później.

PKS Bytów działa na podobnym terenie, gdzie dominują słabo zaludnione obszary wiejskie i niewielkie miasta. Także zatrudnienie i tabor niespełna dekadę temu był podobny - dziś PKS Bytów zatrudnia około 240 osób i ma 110 autobusów. PKS Szczecinek (jeszcze przed odsprzedażą bazy w Złocieńcu) miał 189 pracowników. Obecnie załoga liczy około 80 osób.

Obie firmy sporo zainwestowały w ostatnich latach, ale gołym okiem widać, że inwestycje w Bytowie dały lepszy efekt. PKS Szczecinek zbudował nową bazę z warsztatami, przeniósł się też do nowego biurowca. PKS Bytów uruchomił okręgową stację kontroli pojazdów, serwis ogumienia, myjnię, lakiernię, prowadzi warsztat i naprawy oraz stację paliw.

PKS Bytów jest na plusie, PKS Szczecinek przynosi straty - w 2014 roku 223 tys. zł, w roku 2015 już 1,4 mln zł. Firma funkcjonowała tylko dzięki pożyczkom ze starostwa, dokapitalizowaniu i sprzedaży kolejnych nieruchomości.

ZOBACZŻE TAK: Starosta słupski o połączeniach PKS

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza