Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po redakcyjnym dyżurze. Unijne wsparcie dla firm ze wsi

Rafał Nagórski [email protected] Tel. 94 347 35 99 Fot. sxc.hhu
Zakup nieruchomości nie może być kosztem kwalifikowanym projektu w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zakup nieruchomości nie może być kosztem kwalifikowanym projektu w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Dzisiaj druga część pytań i odpowiedzi dotyczących unijnych dotacji dla firm działających na wsi.

- Chciałabym otworzyć niepubliczne przedszkole. Czy mogę skorzystać z dofinansowania unijnego?

Katarzyna Szłapka: kierownik Regionalnego Centrum Informacji Europejskiej w Koszalinie:

- Tak, jest taka możliwość z działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pytanie dotyczy tylko inwestycji. Jeżeli będzie polegała ona na budowie, przebudowie lub remoncie połączonym z modernizacją niemieszkalnego obiektu budowlanego, a do tego zakupie wyposażenia i sprzętu, to wydatki poniesione na ten cel podlegają pod katalog kosztów kwalifikowanych.

Jeżeli inwestycja dotyczy istniejącego obiektu mieszkalnego, to refundacji podlegać będzie nadbudowa, przebudowa lub remont połączony z modernizacją, jednakże wyliczona proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej wyłącznie na prowadzenie działalności gospodarczej (w przypadku operacji związanej z częściami wspólnymi czyli np. dach, elewacja, media).

Nie jest możliwe natomiast nabycie gotowej nieruchomości. Warto też pamiętać, że w przypadku inwestycji związanej z przedszkolem przydatnym kosztem będzie zagospodarowanie terenu, np. w elementy rekreacyjne, nasadzenia, ogrodzenie itp.

- Czy mogę zrealizować prace budowlane tzw. systemem gospodarczym? - Tak, program dopuszcza taką możliwość, jednak w takim przypadku kosztem kwalifikowanym projektu będzie jedynie koszt nabycia materiałów budowlanych. Koszt nabycia materiału zawiera koszt materiału (np. w cenie producenta lub rynkowej) oraz koszt jego zakupu. Pod pojęciem kosztów zakupu należy rozumieć koszty związane ze sprowadzeniem materiałów na budowę od dostawcy do magazynu, bądź ze sprowadzeniem ich do miejsca wbudowania (koszty załadunku, transportu oraz rozładunku materiałów budowlanych).

- Realizuję swoją inwestycję na obiekcie dzierżawionym. Czy w ramach programu mogę dokonać zakupu tej nieruchomości, bo miałbym taką okazję. - Niestety, zakup nieruchomości nie może być kosztem kwalifikowanym projektu w ramach działania "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W takiej sytuacji, przy realizacji inwestycji należy pamiętać, że wymaganym załącznikiem do wniosku będzie zgoda właściciela nieruchomości na realizację planowanej operacji oraz na utrzymanie jej przez 5 lat od zakończenia inwestycji.

- Prowadzę firmę zajmującą się transportem drogowym. Chcę dokonać zakupu ciągnika z naczepą. Jednocześnie też mamy pensjonat, który chcielibyśmy doposażyć. Czy mam złożyć dwa wnioski czy połączyć w jednym wszystkie zakupy. - Ani jedno, ani drugie rozwiązanie nie jest właściwe. W ramach jednego wniosku możliwe jest ubieganie się o wsparcie tylko na pokrewne rodzaje działalności np. produkcja wyrobów tartacznych i produkcja opakowań drewnianych. Natomiast nie jest możliwe łączenie w ramach jednego wniosku kilku inwestycji związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną w zakresie różnych branż czyli jak np. w Pana przypadku transportu drogowego oraz usług hotelarskich. Należy zatem zdecydować się na jedną inwestycję, pamiętając również, że w przypadku środków transportu nie mogą być one jedyną pozycją w budżecie, a w działalności polegającej na usługach transportu drogowego w ogóle wykluczony jest zakup pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego.

- Czy przy zakupie maszyny muszę dołączyć oferty dostawców? - Wymóg taki jest w przypadku, gdy koszt planowanego zakupu wynosi ponad 50 tys. zł netto. Należy wtedy do wniosku załączyć 3 zapytania ofertowe wraz z potwierdzeniami ich wysłania oraz 3 otrzymane zwrotnie oferty. Formę i wytyczne treści zapytań ofertowych dokładnie omawia 'Instrukcja wypełniania wniosku" stanowiąca część dokumentacji opublikowanej na stronach www.arimr.gov.pl. Należy się z nią dokładnie zapoznać. Jest tam również gotowy wzór formularza zapytania ofertowego.

- Na jaki okres muszę utworzyć nowe miejsca pracy i czy mogę zatrudnić współmałżonka? - Wnioskodawca zobowiązany jest do utrzymania zatrudnionych pracowników przez okres dwóch lat od daty dokonania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wypłaty ostatniej części refundacji. Niestety za utworzenie miejsca pracy nie uznaje się zatrudnienia osób współpracujących, a za te, w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza