Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Police. Umowa SPPK z Zarządem Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie - nieważna

pit [email protected] 91 481 33 34 Fot. Krzysztof Cichomski
Autobusami Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego dziennie jeździ ponad 50 tysięcy pasażerów.
Autobusami Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego dziennie jeździ ponad 50 tysięcy pasażerów.
Sąd unieważnił umowę Szczecińsko-Polickiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. W tym tygodniu udziałowcy gminy Plice i Szczecin będą rozmawiać o nowej umowie transportowej.

 Prezes SPPK domagał się w sądzie zmiany warunków umowy z ZDiTM albo jej unieważnienia. Sąd zdecydował, że są podstawy do anulowania dokumentu i taki wydał wyrok, ale nie ma jeszcze jego uzasadnienia.

- Jeśli nie będzie apelacji, to wyrok powinien się uprawomocnić w połowie maja - mówi prezes SPPK Kazimierz Trzciński. - Ale już w tym tygodniu będzie pierwsze spotkanie udziałowców, czyli przedstawicieli gminy Police i Szczecina. Mamy sporo czasu do zwarcia nowej umowy, ale liczę że uda się dogadać do końca stycznia.

 Spór dotyczył przede wszystkim wysokości opłat za usługi zlecane przez ZDiTM w Szczecinie. Obecna umowa, która miała obowiązywać do 2016 roku, zdaniem Trzcińskiego była nie do zaakceptowania przez SPPK. Stawka brutto poniżej 5 zł za 1 wozokilometr nie pokrywa bowiem kosztów i spółka musi do każdego kilometra dokłada. Realna stawka, to ponad 6,1 zł. Na taką jednak Szczecin nie chciał przystać, chociaż wobec swoich spółek stosuje wyższe stawki. Patową sytuację musiał więc rozstrzygnąć sąd, po wcześniejszej ocenie przewoźnika przez biegłych.

 Postawa Szczecina w całym sporze jest niezrozumiała, bo to przecież jeden z udziałowców spółki. Ale prezes ma nadzieję, że w tym miesięcy dojdzie do porozumienia.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że zmienione stawki miałyby obowiązywać od przyszłego roku. Prezes nie chciał jednak tego komentować.

- Mamy propozycje, ale musi je zaakceptować druga strona - dodał tylko.

SPPK od roku realizuje program naprawczy. Sukcesywnie zmniejsza straty. Ubiegły rok zamknęła z minusem poniżej 2 mln zł. Dla porównania w 2008 roku strata wyniosła aż 4 mln zł.

- Nowa umowa i urealnienie opłat za usługi pozwoli nam wyjść na prostą, i funkcjonować już bez wsparcia finansowego udziałowców - zapewnia prezes. - Będziemy mogli też we własny zakresie odtwarzać nowy tabor.

A wymian autobusów jest konieczna. Średnia wieku taboru przekroczyła już 10 lat. Koszty napraw są wysokie. W tym roku SPPK zakupi dwa używane wymieniając te najstarsze.

W przyszłym roku sytuacja powinna zmienić się diametralnie.

 - Złożyliśmy wniosek na kwotę prawie 13 mln zł dofinansowania z puli marszałka na zakup nowych pojazdów - dodaje prezes. - Nasz wniosek przeszedł wstępną fazę oceny. Liczymy na pokrycie 85 proc. kosztów zakupu 13 nowych autobusów. Autobusy powinniśmy zakupić w 2011 roku.

Tabor
SPPK posiada 56 autobusów, z których użytkuje 46. Pozostałe są naprawiane, bądź poddawane przeglądom. W tym są 2 dziewięcioletnie, 5 ośmioletnich, tyleż siedmioletnich, 5 sześcioletnich, 4 pięciolatki i jeden rok młodszy.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza