Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznajesz ten most? Zgadnij w jakim mieście jest. Aż dech zapiera!

Sylwia Lis
Sylwia Lis
To chluba Bytowa i obowiązkowy punkt spacerów. Most przez wiele lat popadał w ruinę, ale kilka lat temu został odremontowany. Teraz to perełka miasta na Kaszubach. Warto wybrać się wieczorem - wówczas budowla jest przepięknie oświetlona.
To chluba Bytowa i obowiązkowy punkt spacerów. Most przez wiele lat popadał w ruinę, ale kilka lat temu został odremontowany. Teraz to perełka miasta na Kaszubach. Warto wybrać się wieczorem - wówczas budowla jest przepięknie oświetlona. Sylwia Lis/UM Bytów/Andrzej Litwin/Archiwum Polskapress
To chluba Bytowa i obowiązkowy punkt spacerów nie tylko zakochanych. Most przez wiele lat popadał w ruinę, ale kilka lat temu został odremontowany. Teraz to perełka miasta na Kaszubach. Warto wybrać się wieczorem - wówczas budowla jest przepięknie oświetlona.

Renowacja zabytkowego, kolejowego mostu nad rzeką Borują w Bytowie była długo wyczekiwaną inwestycją. Ceglano-kamienna konstrukcja, będąca perełką architektoniczną rodem z XIX wieku przeszła gruntowną przebudowę. Mamy dla Was zdjęcia archiwalne, sprzed wielu lat, z czasów gdy most był ruiną, z przebudowy oraz efektu końcowego.

O początkach mostu

Most kolejowy nad rzeką Borują powstał XIX wieku - około 1884 roku. Składa się z sześciu murowanych przęseł o sklepieniach kolistych, które wykonano z cegły ceramicznej. Łuki sklepień wsparte są na murowanych z kamienia granitowego podporach. Na filarach znajdują się płaskorzeźby z piaskowca przedstawiające herby Rzeszy, Prus, Pomorza, Bytowa i królewskich kolei.

Most wzorowany jest na rzymskich akweduktach. Widniał na pieniądzach zastępczych Bytowa o nominale dwóch marek wydawanych w okresie wielkiego kryzysu gospodarczego. Należy do najciekawszych i najpiękniejszych pomorskich zabytków kolejowych.

Jak twierdzą urzędnicy z bytowskiego ratusza podczas procedury przejęcia przez Gminę Bytów urzędnicy Wydziału Gospodarki Przestrzennej dotarli do dokumentów opracowanych przez Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie, obalających wcześniejsze przekonanie, że most nigdy nie spełniał funkcji mostu kolejowego. W dokumentach źródłowych znaleźli informację, że most eksploatowany był zgodnie z przeznaczeniem przez około 30 lat. W końcu XIX i na początku XX wieku, kiedy Bytów zyskał rangę węzła kolejowego (połączenie z Kościerzyną i z Lęborkiem) i gdy budowano linię kolejową do Miastka w 1909 roku narodziła się potrzeba przebudowy infrastruktury kolejowej w Bytowie. Zbudowano nowy dworzec a tory poprowadzono sztucznym nasypem, około 150 metrów na południe od mostu.

Most nad rzeką Borują z nagrodą Zabytek Zadbany

Inwestycja przeprowadzona przez urząd została doceniona. W 2021 roku most otrzymał tytuł Zabytku Zadbanego. Zabytek Zadbany to ogólnopolski konkurs Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu oraz Generalnego Konserwatora Zabytków. Procedurę konkursową prowadził Narodowy Instytut Dziedzictwa.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza