Prawa pacjenta - Co musisz wiedzieć? Najważniejsze informacje na temat praw pacjenta. ZOBACZ GALERIĘ

  • Gazeta Lubuska

DW

Czy pacjenci znają swoje prawa? Może onieśmieleni autorytetem lekarskim boją się je egzekwować? Jakie prawa pacjenta obowiązują w Polsce? Przejdź do galerii zdjęć aby dowiedzieć się więcej.

Każdy ma prawo do świadczeń zdrowotnych i to zgodnie z obowiązującą wiedzą medyczną, szczególnie w warunkach zagrożenia życia. Są to prawa pacjenta, z których intuicyjnie sobie zdajemy sprawę. Czy znamy jednak pozostałe? Czy wiemy kto ma prawo do informacji na temat naszego stanu zdrowia, a kto nie? Co zrobić jeśli mamy wątpliwości co do diagnozy? Czy możemy odmówić leczenia? I do kogo możemy się zgłosić jeśli nasze prawa są łamane?

Prawo do informacji. Kto ma prawo znać twój stan zdrowia? Czy możesz zrezygnować z informowania bliskich?

Każdy pacjent ma prawo do uzyskania przystępnej informacji na temat swojego stanu zdrowia. Pacjent może również zażądać, aby personel medyczny nie udzielał mu informacji na ten temat (np. w wypadku kiepskich rokowań). Informacje te muszą również zostać udostępnione osobie upoważnionej przez pacjenta. Nie musi być to najbliższa rodzina - możemy wskazać życiowego partnera lub przyjaciela.
Jeśli pacjent uległ wypadkowi i jest nieprzytomny, wiadomość o stanie pacjenta jest przekazywana osobom bliskim – małżonkowi, krewnemu lub powinowatym do drugiego stopnia w linii prostej, a także osobę pozostającą we wspólnym pożyciu (partnera).

Co zrobić jeśli opinia lekarza wzbudza nasze wątpliwości? Do czego masz prawo jako pacjent?

Masz wątpliwości dotyczące jakości leczenia? Możesz zawsze zażądać, aby lekarz zasięgnął opinii innego lekarza lub zwołał konsylium lekarskie. Na naszą prośbę drugiej opinii powinna także zasięgnąć pielęgniarka lub położna. Lekarz może odmówić, jeśli uzna, że żądanie jest bezzasadne. Musi być to jednak odnotowane w dokumentacji medycznej pacjenta.

Czy pacjent musi wyrazić zgodę na leczenie? Czy można zrezygnować z leczenia?

Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń lub odmowy leczenia.
Wyjątkiem są nagłe sytuacje, gdy pacjent jest nieprzytomny, a sytuacja wymaga natychmiastowego działania. W innych przypadkach zgoda na zabieg lub badanie jest konieczna.

Pacjencie! Czy znasz swoje prawa? QUIZ

Czy możemy odmówić przeprowadzenia badań przy osobach trzecich? Czy możemy zażądać obecności bliskiej osoby?

Pamiętajmy również, że mamy prawo do intymności. Przekazywanie informacji, przeprowadzanie badań lub wywiadu lekarskiego powinno odbywać się w miejscu dyskretnym, bez obecności osób trzecich. Mamy prawo odmówić odpowiedzi na pytania, jeśli rozmowa na temat naszego zdrowia odbywa się na sali przy innych pacjentach lub na korytarzu. Nie musimy się również zgadzać na obecność studentów. Lekarz nie ma prawa uzależniać przeprowadzenia badania lub zabiegu od ich obecności. Godność i komfort pacjenta są najważniejsze.

Mamy także prawo do obecności osoby bliskiej podczas badania. Jest to szczególnie ważne dla osób, które czują się niekomfortowo podczas intymnych badań, czują lęk przed lekarzem lub mogą mieć obawy, że nie będą potrafiły samodzielnie egzekwować swoich praw. Personel medyczny może odmówić wyłącznie w sytuacji zagrożenia zdrowia pacjenta lub zagrożenia epidemiologicznego.

Czy mamy prawo do kontaktu z bliskimi? Czy osoby wyznania niekatolickiego mają prawo do opieki duszpasterskiej?

Podczas pobytu w szpitalu mamy prawo do kontaktu z bliskimi – osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego. Możemy jednak z niego zupełnie zrezygnować. Pacjent ma również prawo do opieki duszpasterskiej – i to niezależnie od wyznania. W wypadku pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia, szpital jest zobowiązany zapewnić pacjentowi kontakt z duchownym.

Gdzie zwrócić się o pomoc gdy naruszono moje prawa? Jak skontaktować się z Rzecznikiem Praw Pacjenta?

Jeśli nasze prawa zostały naruszone, należy zwrócić się do Rzecznika Praw Pacjenta.
Możemy skorzystać z bezpłatnej infolinii: (800-190-590, z tel. komórkowych 22 833- 08-85, 22 635- 59-96).
Ministerstwo Zdrowia udostępniło również specjalny adres e-mail: recepta@mz.gov.pl. Wszystkie zgłoszenia kierowane na ten adres będą niezwłocznie przekazywane do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.
Zgloszenie możemy również wysłać pocztą tradycyjną na adres:

Rzecznik Praw Pacjenta
Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
tel: 22 532 82 50
faks: 22 532 82 30

Wideo

polecane: Flesz - Asteroida zabójca

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

31.12.2018, 14:49

Czekam jeszcze na wprowadzenie paru obowiązków m.in. szczepień (o ile oczywiście nie ma przeciwskazań). Nie można ryzykować epidemią całej populacji z powodu głupot wypisanych w internecie... mówię to jako mama kochające swoje maleństwo do szaleństwa. Polecam też kopalnie wiedzy o szczepionkach: www.zaszczepsiewiedza.pl

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3