Oznacza to wzrost na przestrzeni roku o 15,58 proc. (+3 233 sztuki) oraz spadek w porównaniu do marca o 17,77 proc. (-5 284 sztuki).
Analizę rynku przeprowadził Instytut Badania Rynku Samochodowego Samar. Łącznie od początku roku zarejestrowano 96546 samochodów osobowych, co oznacza symboliczny wzrost na poziomie 0,38 proc (+366 sztuk) w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost poziomu rejestracji w kwietniu rok do roku, to również efekt niskiej bazy w kwietniu 2009 r., kiedy to z powodu reeksportu zarejestrowano tylko 20753 samochody.
Warto podkreślić, że spadek miesiąc do miesiąca występuje sezonowo co roku ze względu na okres Świąt Wielkanocnych i mniejszą liczbę dni roboczych niż w marcu. W latach 2006-2009 spadek rejestracji w okresie marzec-kwiecień (za wyjątkiem 2008 r., kiedy to sprzedaż w kwietniu wzrosła o 14,28 proc. miesiąc do miesiąca) wyniósł od 4,86 proc. w 2009 r. do 10,55 proc. w 2006 r.
Tegoroczny sezonowy spadek rejestracji w kwietniu w ujęciu miesiąc do miesiąca na poziomie 17,77 proc. był zatem większy niż zwykle. Uzyskany w kwietniu wynik rejestracji jest niższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 5,25 proc., czyli 1330 sztuk.
Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami utrzymuje się obserwowana od marca tego roku tendencja do zrównania się wyników sprzedaży z rejestracjami. Tym samym przełamany został trend trwający z niewielkimi przerwami od lutego 2009 r., kiedy liczba samochodów deklarowanych jako sprzedane znacznie przewyższała faktycznie zarejestrowane w kraju.
Od początku roku zarejestrowano 96546 nowych samochodów wobec 104 432 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Tym samym różnica między CEP a danymi Samaru wyniosła po czterech miesiącach już tylko 7,55 proc. (7886 sztuk) i w ujęciu procentowym jest nieznacznie mniejsza od wartości zanotowanej na koniec marca (7,73 proc.).
Na poziom popytu w kwietniu negatywnie wpłynęła również trwająca ponad tydzień żałoba narodowa. Spadła nie tylko liczba osób odwiedzających salony, ale wstrzymano także emisję reklam w mediach. Dodatkowo część punktów sprzedaży była zamknięta w drugi i trzeci weekend kwietnia. W porównaniu do kwietnia 2009 mieliśmy więc o jeden dzień roboczy mniej, zaś jeśli chodzi o salony pracujące również w niedzielę, to ubyły dwa kolejne dni sprzedaży. To wszystko mogło odłożyć w czasie moment zakupu auta, a w konsekwencji – termin rejestracji.
Firmy więcej kupują
Spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych został jednak zrekompensowany przez wzrost sprzedaży do firm, a zwłaszcza – wymianę flot w dużych koncernach. Do końca kwietnia Toyota dostarczyła ponad 1200 aut dla producenta i dystrybutora napojów Coca-Cola HBC Polska.
Większą aktywność klientów instytucjonalnych obserwują firmy leasingowe i długoterminowego wynajmu pojazdów (CFM), co również pozwala przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku będzie miało charakter trwały. O ile w 2009 r. firmy decydowały się raczej na przedłużanie wynajmu użytkowanych flot, o tyle obecnie coraz częściej wolą wymienić dotychczas użytkowane auta.
Większa skłonność do zakupów ma również związek z poprawiającymi się wynikami finansowymi, czy to w efekcie wdrożonych wcześniej programów oszczędnościowych, czy też za sprawą lepszej koniunktury gospodarczej. Ponieważ są to w większości kontrakty rozłożone w czasie, można spodziewać się dalszej poprawy wyników rejestracyjnych w kolejnych miesiącach, licząc rok do roku.
Markowy ranking
W zestawieniu kwietniowych danych sprzedażowych z rejestracjami siedem marek wykazuje dość dużą trzycyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji; m. in. Fiat (o 406 sztuk więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Skoda (319 sztuk) czy Ford (273 sztuki). Z kolei aż 10 marek wykazało znacząco większą liczbę rejestracji od sprzedaży, np. Citroen, Opel czy Mercedes. W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkunastu sztuk.
W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w kwietniu aż 11 producentów poprawiło wyniki rok do roku, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych jedynie 6 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z marca Opel awansował o 1 miejsce kosztem Fiata. Nieznacznie zmienił się też układ na dole tabeli, gdzie Hyundai i Peugot awansowały o 1 pozycję, natomiast Honda wypadła poza pierwszą dziesiątkę.
Rejestracje nowych aut od stycznia do kwietnia 2010 r.
1 Skoda 11363 szt.
2 Toyota 8447
3 Opel 7498
4 Fiat 7372
5 Ford 6885
6 VW 6723
7 Renault 5494
8 Kia 5229
9 Hyundai 4029
10 Peugeot 3987
Źródło: Samar
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?