Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści zmieniają w Sejmie przepisy ruchu drogowego

Krzysztof Piotrkowski
Nowe przepisy legalizują riksze, takie jak te w Ustce.
Nowe przepisy legalizują riksze, takie jak te w Ustce. Fot. Kamil Nagórek
Będą zmiany w ustawie o ruchu drogowym. W niektórych sytuacjach rowerzyści nie będą musieli ustępować pierwszeństwa samochodom. Będzie też można jeździć z dzieckiem w wózku zamocowanym z tyłu.

Stowarzyszenie Miasta dla rowerów oraz Parlamentarna Grupa Rowerowa przy współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przygotowali projekt zmian w przepisach o ruchu drogowym. Wprowadzają rewolucyjne rozwiązania, ale od lat obecne m.in. w Niemczech, Danii czy Holandii, gdzie ruch rowerowy jest dziesięciokrotnie większy niż w Polsce.

Rower uprzywilejowany

Najważniejsze to zmiana pierwszeństwa w ruchu. Do tej pory rowerzysta, jadący prosto ścieżką rowerową musiał ustępować pierwszeństwa samochodom, które skręcają i przecinają jego drogę. Na przykład rowerzysta musiał przepuszczać samochody wyjeżdżające z bram budynków. Nowelizacja zakłada, że to kierowca samochodu będzie musiał zachować szczególną ostrożność w takich sytuacjach i ustąpić rowerzyście jadącemu prosto.

- Przepis, który dziś obowiązuje w naszym kraju, jest niezgodny z Konwencją Wiedeńską obowiązującą od 1968 roku i wprowadza rowerzystów w błąd - mówi Marcin Hyła z Miasta dla rowerów, jeden z inicjatorów zmian w prawie o ruchu drogowym. - Niezgodny z tą konwencją jest również obowiązujący w Polsce zakaz transportowania dzieci w przyczepach ciągniętych przez rowerzystów. Zmiana tego przepisu również znalazła się w nowelizacji.

Kolejne propozycje zmian to: zniesienie zakazu jazdy rowerzystów parami (obok siebie), gdy nie powoduje to niebezpieczeństwa w ruchu. Umożliwi to na przykład legalne prowadzenie treningów kolarzy jadących w peletonie.

Po chodniku wyjątkowo

Kolejną nowością jest wprowadzenie możliwości jazdy po chodniku, ale w tylko w wyjątkowych przypadkach, na przykład jeśli jest ulewa lub idziemy na spacer z dzieckiem, które jedzie na rowerku. Dziś rowerzysta nie ma prawa korzystać z chodnika, musi jechać ulicą, nieważne, czy jest to główna arteria, czy mała uliczka osiedlowa.

Ponadto projekt zakłada zlikwidowanie zakazu jazdy rowerów na oponach z kolcami, które znacząco podnoszą bezpieczeństwo zimą.

Riksze będą legalne

Projekt nowelizacji zakłada też poprawienie i uporządkowanie podstawowych definicji. Nazwą "rower", którą dotąd określano tylko jednoślady napędzane siłą mieśni, będzie objąć również rower napędzany silnikiem elektrycznym. "Droga rowerowa" to przestrzeń dla ruchu rowerów, która musi być wyraźnie oddzielona od chodnika dla pieszych i jezdni. Wprowadzone zostaną również nowe pojęcia, "śluza rowerowa" - oznakowane miejsce na jezdni przed skrzyżowaniem (znajdujące się przed samochodami) służące rowerzystom do bezpiecznego oczekiwania na włączenie się do ruchu.

Do terminologii wprowadzone zostanie też nowe pojęcie "rower wielośladowy". Pozwoli to uregulować status prawny riksz, coraz częściej pojawiających się w naszych miastach.

Rowerzyści w Sejmie

Pierwsze czytanie nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym odbyło się pod koniec ubiegłego tygodnia w Sejmie. Projekt został skierowany do prac w podkomisji infranstruktury.

- Po raz pierwszy polskim rowerzystom udało się dotrzeć aż do Sejmu - zauważa Marcin Hyła. - Mamy wielką nadzieję, że posłowie przyjmą projekt w całości. To nie są żadne nowatorskie rozwiązania, to kalka przepisów od lat obowiązujących w innych krajach europejskich.

Rowerzyści są dobrej myśli, bo pod projektem podpisało się 40 posłów, w tym Grzegorz Schetyna, przewodniczący klubu parlamentarnego Platformy Obywatelskiej.

Równolegle do zmian ustawy o ruchu drogowym trwają prace nad rozporządzeniem ministra infrastruktury nakładającym obowiązek budowy ścieżek rowerowych tylko według jednego wzorca.

Najważniejsze zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym:

- wprowadzenie definicji drogi rowerowej, śluzy rowerowej, pasa ruchu dla rowerów,
- rozszerzenie definicji roweru, którym jest również riksza i rower z silnikiem elektrycznym o mocy do 250 W,
- dopuszczenie stosowania wózków rowerowych,
- zmiana pierwszeństwa na skrzyżowaniach,
- możliwość jazdy parami lub w peletonie po jezdni,
- dozwolone korzystanie z chodnika, gdy rowerzysta opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem lub warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź),
- dozwolone korzystanie z opon z kolcami.

Projekt zmian w Prawie o ruchu drogowym znajduje się na stronie internetowej Sejmu (w wykazie druków sejmowych druk 2771).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza