W Unii Europejskiejjej utworzono dziewięć korytarzy sieci bazowej TEN-T. Dwa mają przebiegać przez teren naszego kraju. Chodzi o korytarz Bałtyk - Adriatyk, łączący polskie porty morskie (przez Czechy, Słowację, Austrię) z włoskimi portami nad Adriatykiem oraz korytarz Morze Północne - Bałtyk łączący Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę z portami morskimi w Belgii, Holandii i Niemczech. Istotne w tempie ich realizacji było zawsze stanowisko ministra infrastruktury i rozwoju. Poprzedni, Maria Wasiak bardziej zwracała uwagę na kolej (była przez pewien czas p.o. prezesa PKP S.A.) oraz na drogi kołowe. O trzecim elemencie, drodze wodnej rzeki Odry, nie było słychać.
- Rozmowy w sprawie korytarza Bałtyk-Adriatyk idą sprawniej - mówiła w czerwcu ubiegłego roku podczas debaty zorganizowanej przez serwis Polityka Insight. - Natomiast korytarz przez kraje bałtyckie ma dla tych państw nie tylko wymiar gospodarczy, lecz także polityczny. To kwestia uniezależnienia się od Rosji na kolejnym polu. A to jest delikatna materia.
Teraz pomijanie Odry i traktowanie jej jako mało ważnego elementu TEN-T ma się zmienić. W tym celu Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zorganizowało dużą konferencję pod hasłem "Nowy etap w żegludze śródlądowej". Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie przybliżył założenia do programu rozwoju wodnych dróg śródlądowych w naszym kraju. Natomiast Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie skoncentrował się na zadaniach inwestycyjnych i szacunkowych kosztach ich realizacji na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz Kanale Odra - Dunaj i Kanale Śląskim.
- Jeśli chodzi o branżę żeglugi śródlądowej otwieramy nowy etap - podkreślił minister Marek Gróbarczyk mówiąc o planowanym rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych. Zwrócił uwagę na dwa ważne aspekty, tj. prawny i międzynarodowy. - Trzeba uporządkować bardzo wiele spraw formalno-prawnych dotyczących żeglugi śródlądowej - tłumaczył. - Istotna tu będzie współpraca między resortami - te słowa wyraźnie kierował do obecnego na spotkaniu Mariusza Gajdy, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska. Przywołał Ramową Dyrektywę Wodną, która takie wspólne działania determinuje.
Jerzy Materna, wiceminister gospodarki morskiej podkreślił, że szefowa obecnego rządu była pierwszym premierem, który w swoim expose podkreśliła potrzebę przywrócenia żeglowność polskich rzek. - Cieszy fakt, iż nasz resort oraz Ministerstwo Środowiska razem będą działać w tym kierunku - mówił. Powiedział też, że oczekiwania są ogromne. Zarówno ze strony ludzi związanych z żeglugą śródlądową, jak i tymi, którzy upatrują w żeglowności Odry możliwość powstania wielu nowych miejsc pracy związanych z obsługą żeglugi. - Już w tym roku chcemy przystąpić do ONZ-towskiej Konwencji AGN - poinformował i wyjaśnił a propos klasy żeglowności: - To wiąże się z koniecznością dostosowania naszych rzek, oczywiście na początku Odry, nie do III, a do IV klasy żeglowności.
Na początku lutego marszałkowie województw zachodnich napisali do rządu apelując o zmodernizowanie Odrzań-skiej Drogi Wodnej tak, aby zyskała czwartą klasę żeglowności na całej długości rzeki. W tym kontekście, jak również podpisanej jeszcze przez premier Ewę Kopacz i kanclerz Merkel umowy o pogłębieniu Odry mówi Jerzy Materna. - Wymaga renegocjacji ta niefortunna umowy z Niemcami z III klasą żeglowności Odry, którą podpisał poprzedni rząd. Ta klasa wyklucza szlaki wodne z europejskich korytarzy transportowych i jednocześnie pozbawia nas możliwości aplikowania po ogromne fundusze unijne. Warto tu przypomnieć, że korytarzem Dunaj - Odra - Bałtyk zainteresowane są głównie państwa środkowej części Europy, a zachodniej już dużo mniej.
- Cieszę się, że drogi wodne wreszcie mają swoją rangę - stwierdza Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. - Całe nasze ministerstwo jest resortem gospodarczym i ma służyć zrównoważonemu rozwojowi z wykorzystaniem dróg wodnych.
Marek Rudnicki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?