Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Słupsk szuka koncepcji na dalszy ciąg rewolucji transportowej

Alek Radomski [email protected]
W przyszłej perspektywie finansowej rejon słupskiego dworca może zmienić się diametralnie
W przyszłej perspektywie finansowej rejon słupskiego dworca może zmienić się diametralnie Krzysztof Piotrkowski
Rejon dworca PKP w Słupsku ma zmienić oblicze. Przygotowania już rozpoczęto.

Wkrótce dowiemy się, kto opracuje wizję dla przyszłego węzła transportowego w Słupsku, który według szacunkowych obliczeń może kosztować nawet 45 milionów złotych. Miasto liczy, że na ten cel uda się pozyskać 75-procentowe dofinansowanie.

Zgodnie z zamierzeniami ta priorytetowa dla komunikacji zbiorowej inwestycja ma powstać w tej unijnej perspektywie finansowej, czyli do 2020 roku. Za to już za rok ratusz chce ogłosić przetarg w systemie zaprojektuj i buduj.

- Autorzy koncepcji będą musieli odpowiedzieć na kilka istotnych pytań - tłumaczy Marcin Grzybiński, zastępca dyrektora w Zarządzie Infrastruktury Miejskiej. - Chodzi nie tylko o samą lokalizację węzła, ale też podziemnego tunelu, który ma skomunikować Trakt Książęcy z Zatorzem, czy też wpływ całej inwestycji na środowisko. Dokumentacja ma zawierać analizy ruchu pod kątem dróg dojazdowych. Na tym etapie zakładamy, że węzeł będzie przecież skomunikowany z ulicą Towarową, Sobieskiego i aleją 3 Maja.

Wiadomo, że centrum przesiadkowe musi być jak najbliżej dworca PKP. Tymczasem kolejarze w rozmowach ze słupskim samorządem nie ukrywają, że myślą o jego wyburzeniu i postawieniu nowego. Jeśli ten zamysł zostanie urealniony, będzie to druga inwestycja rewolucjonizująca urbanistycznie tę część miasta. Nie jedyna.

Kolej ma też plany na trzeci peron i przebudowę dwóch pozostałych w ramach modernizacji dwóch linii kolejowych. Pierwsza linia to ta oznaczona jako 405 z Ustki do Piły. Druga to linia 202 łącząca Gdańsk ze Stargardem Szczecińskim. Dla tej ostatniej ukończono już opracowywanie studium, w którym zawarto cztery różne warianty. Niestety w żadnym nie znalazł się zapis o budowie dwóch torów do Słupska, o co zabiegają lokalne samorządy, politycy i mieszkańcy. O powrót do przedwojennych standardów mówi się też w kontekście rekompensat za tarczę antyrakietową.

Całość tych przedsięwzięć spiąć ma szerszy dokument. Chodzi o stworzenie całościowych planów urbanistyczno--architektonicznych dla tej części miasta. Konkurs na opracowanie takiego dokumentu właśnie ogłosił słupski urząd miejski razem ze Stowarzyszenie Architektów Polskich. W jury zasiadają też kolejarze.

Jak podkreśla Marek Biernacki, wiceprezydent Słupska, ta konkretna dokumentacja będzie komplementarna z pozostałymi. - Dzięki niej będziemy mieli dużo materiału wyjściowego, co pozwoli nam wykonać projekty techniczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza