MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sposób na wraki

(air)
Unia Europejska narzuca swym członkom rygorystyczne przepisy dotyczące złomowania samochodów. Do końca 2006 roku 85 procent średniej masy pojazdów oddawanych na złom ma podlegać odzyskowi, a 80 procent powtórnemu przerobowi (recykling). Do końca 2014 roku udziały te mają wzrosnąć odpowiednio do 95 i 85 procent.
Unia Europejska narzuca swym członkom rygorystyczne przepisy dotyczące złomowania samochodów. Do końca 2006 roku 85 procent średniej masy pojazdów oddawanych na złom ma podlegać odzyskowi, a 80 procent powtórnemu przerobowi (recykling). Do końca 2014 roku udziały te mają wzrosnąć odpowiednio do 95 i 85 procent.
Ceny nowych samochodów najpewniej wzrosną i to niezależnie od marki. Producenci i importerzy aut mogą przerzucić na klientów koszty powstania sieci zbierania starych pojazdów. Taki obowiązek narzuca na nich ustawa wrakowa, która weszła w życie w niedzielę.

Za recykling, czyli powtórny przerób, samochodów zapłacą producenci i importerzy, bo takie są założenia nowej ustawy, która przewiduje tworzenie sieci stacji demontażu starych aut. - Pojazdy wycofane z eksploatacji wyprodukowane w kraju, importowane i sprowadzane z krajów Unii Europejskiej oraz odpady powstałe z tych pojazdów mają trafiać do stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów - mówi Szymon Majewski z Biura Prasowego Ministerstwa Środowiska. - Sieć takich placówek muszą stworzyć producenci i generalni importerzy aut oraz ci, którzy sprowadzają rocznie powyżej tysiąca samochodów.
Liczba placówek ma być tak duża, aby zapewnić właścicielowi możliwość oddania pojazdu wycofanego z eksploatacji do stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów położonych nie dalej niż 50 kilometrów w linii prostej od jego miejsca zamieszkania. - Producent lub importer, który nie wyłoży pieniędzy na stworzenie sieci, będzie musiał zapłacić nawet 500 złotych za każde auto wprowadzone na rynek - mówi Majewski. - Podobny obowiązek będą mieli ci, którzy sprowadzają do Polski mniej niż tysiąc pojazdów i nie mają obowiązku uczestniczenia w tworzeniu sieci zbierania pojazdów.

Nowe podrożeją

Wejście w życie tzw. ustawy wrakowej może spowodować wzrost cen nowych samochodów. Producenci i importerzy będą musieli jakoś zrekompensować wydatki na stworzenie sieci zbierania pojazdów. - Można oczekiwać, że koszty związane z powstaniem punktów recyklingu przeniesione zostaną na klientów - mówi Wojciech Drzewiecki z instytutu Samar, zajmującego się badaniem rynku motoryzacyjnego. - Oznacza to oczywiście wyższe ceny aut. Nie dojdzie do tego w najbliższym czasie, ale w przyszłości za stworzenie sieci zbierania pojazdów tak naprawdę zapłacą nabywcy aut.
Ustawa ma również wyeliminować zjawisko porzucania samochodów przez kierowców. Aby taki system funkcjonował w pełni, potrzebny jest jednak centralny rejestr pojazdów.

Odzysk mało popularny

W Polsce jest niewiele firm zajmujących się recyklingiem. Mało kto wie, że stacja demontażu płaci za każdy przyjmowany przez siebie wrak.
- Kwota zależy od marki samochodu i cen części, które będzie można z niego odzyskać - mówi pracownik firmy Auto-Full z Siemianic w powiecie słupskim. - Najczęściej jednak złomujemy samochód za darmo i wystawiamy zaświadczenie, wymagane do wyrejestrowania pojazdu.
Sprawą recyklingu w kraju żywo interesuje się Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów - pozarządowa organizacja skupiająca instytucje, a przede wszystkim firmy chcące zajmować się recyklingiem aut. - Trudno mówić o fali recyklingu aut - mówi Jerzy Izdebski, sekretarz zarzadu Stowarzyszenia FORS.
- Ustawa ustawą, a problem przestrzegania prawa jest znacznie poważniejszy. Jeżeli to się nie zmieni, dalej po naszych drogach będą jeździły gruchoty.
W Słupsku zarejestrowanych jest prawie 23,5 tysiąca samochodów. Prawie połowa aut ma ponad dziesięć lat. Właściciele nie wyrejestrowują aut z obawy przez wysokimi opłatami. Wolą sprzedać je na części. W krajach Unii taki proceder jest niedopuszczalny. Dopóki w Polsce nie zacznie prawidłowo funkcjonować Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców problem recyklingu pozostanie w sferze marzeń i martwego przepisu.

Stacje demontażu na Pomorzu Środkowym

REGION SŁUPSKI
- Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Auto-Bazar, Bierkowo 39
- P. H. Elpol, ul. Leśna 6, Bolesławice
- Firma Handlowo-Transportowa Trans-Mot, ul. Poznańska 79a, Słupsk
- Punkt Skupu Surowców Wtórnych, ul. Lipowa 8a, Dębnica Kaszubska
- Punkt Skupu Surowców Wtórnych, ul. Pionierów 13, Lębork
- Przedsiębiorstwo PKS, ul. Wybickiego 1, Bytów
- PBT Sp. z o. o., ul. Kaszubska 22, Miastko
- Przedsiębiorstwo PKS, ul. Wojska Polskiego 5, Człuchów
- Trans-Złom s. c., ul. Leśna 63 Godętowo 3d, Człuchów
- Kasacja Samochodów, ul. Polna 11, Siemianice
- Firma Uslugowo-Handlowa Stop, Słupsk, Grottgera 14
- Centrum Motoryzacji, Ustka, ul. Westerplatte 9
- Firma Robson, Bierkowo 52
- Zakład Produkcyjno- Handlowy Alma, Bytów, ul. Jana Pawla II 20/4,
- P. P. H. U. punkt kasacyjny, Człuchów Dąbki

REGION KOSZALIŃSKI

- Zakład Robót Inzynieryjnych ROB-IN, ul. Jedności Narodowej 22, Kołobrzeg
- Auto-złom, Szczecińska 67, Koszalin
- Auto-złom handel, ul. Szczecińska 31, Koszalin
-Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ZŁOMSTAL, ul. Mieszka I-szego 2, Koszalin
- Punkt Kasacji Pojazdów, ul. Dworcowa, Sławno
- Mechanizator, Darłowo-Wiekowo
- Zaklad Elektromechaniki Pojazdowej Zakład Pracy Chronionej, ul. Sportowa 1, Świdwin
- P. H. U. Miroslaw Makuca, ul. Wiśniowa 10, Szczecinek
- Partner Punkt Kasacji Pojazdów, Wojska Polskiego 1/3, Borne Sulinowo
- Auto-eko-złom, Kędzierzyn 14a koło Koszalina

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza