- Stanowisko polskiego rządu jest oczywiste - mówił wiceminister Skarbu Państwa Mikołaj Budzanowski. - Gazociąg stanowi zagrożenie dla środowiska, przecina tory podejściowe do portu w Szczecin-Świnoujście. Domagamy się, aby był zagłębiony w tej strefie. Nie możemy pozwolić, by w przyszłości stanowił ograniczenie rozwoju naszych portów i żeglugi.
Polska strona chce mieć pewność, że rura będzie na tyle zgłębiona, by można było w perspektywie tory pogłębić do 17,5 m. To jest maksymalna głębokość dla Bałtyku. Większe jednostki nie wpłyną na morze, ograniczenie stanowią bowiem Cieśniny Duńskie.
Budowa gazociągu jest już prawie przesądzona. Szwecja i Finlandia dołączyły do grona państw, które wyraziły zgodę na inwestycję.
Wracając do terminalu.
Harmonogram prac dotyczących dokumentacji, pozwoleń na budowę, wyboru inżynierów kontraktu, następnie wykonawców - jest zachowany. Budowa trzech elementów terminalu tak naprawdę ruszy w przyszłym roku. Budową terminalu w części lądowej zajmie się Polskie LNG. Terminal na lądzie zajmie ok. 40 ha.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie budował wyspy cumownicze, miejsca rozładunku LNG z gazowców, platformę przeciwpożarową, estakadę. Cała inwestycja ma kosztować ponad 3 mld zł. Wykonawców poznamy w pierwszej połowie przyszłego roku.
Terminal LNG w Świnoujściu zostanie oddany do eksploatacji w połowie 2014 roku. Pozwoli na odbiór do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, z możliwością rozbudowy do 7,5 mld m3.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?