MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Szansa na sukces i... pieniądze

(oprac. Jacek Przybylski)
Nagrody o wartości ponad 400 tysięcy złotych, bezpłatne porady ekspertów, podręczniki dotyczące tworzenia firm - to niektóre z profitów czekających na uczestników konkursu przedsiębiorczości "Sukces Plan 2002"

W konkursie może wziąć udział osoba prywatna (warunek: obywatel Polski, ukończone 18 lat; na przykład absolwenci wyższych uczelni i studenci ostatnich lat, właściciele małych firm, przedsiębiorcy) lub małe i średnie firmy zatrudniające nie więcej niż 50 pracowników (branża dowolna).
Konkurs składa się z trzech etapów. Najpierw należy zgłosić swój pomysł biznesowy, a więc założenia przedsiębiorstwa lub rozwoju małego lub średniego przedsiębiorstwa. Pomysł może być prosty lub związany z badaniami naukowymi, może dotyczyć każdej branży od biotechnologii przez lasery po handel czy turystykę. Istnieje wszakże jeden warunek: pomysł nie może dotyczyć inwestycji większej niż 10 milionów złotych w pierwszym roku finansowania. Każdy może zgłosić kilka pomysłów. Oceniana będzie koncepcja produktu lub usługi (głównie innowacyjność), model działalności, oferta. Organizatorzy szacują, że zgłosi się około 1000-2000 uczestników. Autorzy 10 najlepszych pomysłów 5 lutego dostaną po 5 tys. zł nagrody (lista nagrodzonych i zaproszonych do drugiego etapu uczestników będzie dostępna na stronie internetowej www.sukcesplan.onet.pl). Etap ten trwa od 8 listopada do 27 grudnia.
Do drugiego etapu ma przejść około 100-200 zespołów Do 15 marca 2002 roku każdy uczestnik będzie musiał opracować projekt biznesplanu (rozszerzenie pomysłu biznesowego z pierwszego etapu).
Michał Rusiecki z Enterprise Investors radzi, by biznesplan dotyczył przedsięwzięć, które mają szansę powodzenia na polskim rynku w najbliższym czasie (np. usługi dla użytkowników autostrad to dobry pomysł, ale w Polsce możliwy do zrealizowania dopiero za kilka lat). Ważny jest również zespół ludzi kierujących firmą, najlepiej by byli to znawcy danej branży. Doskonałym połączeniem jest typ wizjonera (który ma wspaniałą wizję firmy i snuje dalekosiężne plany) i człowieka z szacunkiem podchodzącego do liczb, potrafiącego twardo kalkulować.
Jury główny nacisk będzie kładło na analizę konkurencji, strategię marketingową i sprzedaży, sposób organizacji działalności, strategię wejścia na rynek oraz ocenę szans i ryzyka. Podczas tego etapu uczestnicy będą mogli skorzystać z pomocy ekspertów.
16 kwietnia autorzy 10 najlepszych projektów biznesplanów dostaną po 10 tysięcy złotych nagrody.
Trzeci etap (prawdopodobnie weźmie w nim udział 30-50 zespołów) będzie trwał do 24 maja. W jego trakcie należy opracować kompletny i szczegółowy biznesplan. 12 czerwca zostaną ogłoszeni zwycięzcy. Zdobywca pierwszego miejsca otrzyma 200 tysięcy złotych, drugiego - 65 tysięcy, a trzeciego - 20 tysięcy.
Ale to nie koniec ewentualnych korzyści. Organizatorzy zamierzają pomóc autorom najlepszych pomysłów w znalezieniu źródeł ich finansowania. W ciągu trwania konkursu będzie działać internetowe forum dyskusyjne, dzięki któremu będzie można zdobyć jakże ważne w każdym biznesie kontakty. Na stronie internetowej zostanie również zorganizowana "giełda pracy".
Podobne konkursy przedsiębiorczości od 1996 roku odbyły się już między innymi w Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, Holandii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Indiach, Malezji, Stanach Zjednoczonych i RPA. Dziennik "Rzeczpospolita" prognozuje, że stopa bezrobocia w 2002 roku sięgnie 18,8 proc. Alternatywą dla tej dramatycznej sytuacji może być rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, które są podstawą rozwoju gospodarczego, dają prawie połowę miejsc pracy i najbardziej elastycznie dostosowują się do wymogów rynku. W wyniku europejskich edycji konkursu powstało 1850 firm o wartości ponad 1 miliarda dolarów, które stworzyły ponad 15 tysięcy nowych miejsc pracy.
Konkurs "Sukces Plan 2002" w Polsce z inicjatywy firmy McKinsey & Company organizują wspólnie Andersen, Enterprise Investors i "Rzeczpospolita". Honorowy patronat nad konkursem objął prezydent Aleksander Kwaśniewski.
Jak się zgłosić?
Wystarczy wysłać formularz zgłoszeniowy pod adresem organizatorów konkursu: ul. Nowy Świat 2; 00-497 Warszawa. Na kopercie należy umieścić dopisek: "Sukces Plan 2002". Formularz ten jest dostępny w reklamach prasowych oraz w Internecie na stronie www.sukcesplan.onet.pl (na tej stronie można również wypełnić formularz i przesłać go drogą elektroniczną).
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem infolinii 0-801-600-130. Uwaga! Zgłoszenia można przesyłać do 27 grudnia!

Porady dotyczące I etapu (na podstawie "Podręcznika dla uczestnika konkursu"):

prezentację swojego pomysłu biznesowego, nie przekraczającą czterech stron tekstu i czterech stron rysunków.
W prezentacji powinny być między innymi zawarte odpowiedzi na pytania:
- Jaki jest twój pomysł na biznes?
- Na czym polega innowacyjność usługi lub produktu?
- Kim są docelowi klienci?
- Jaka jest planowana cena produktu?
- Jaka jest planowana wielkość rynku?
- Czy istnieje konkurencja?
- Jakie kroki związane z opracowywaniem produktu planujesz podjąć?
- Kiedy planujesz zdobyć silną pozycję na rynku?
- Podręcznik (i komplet pozostałych materiałów) bardziej szczegółowo opisujący wymagania może otrzymać każdy, kto prześle swoje zgłoszenie do organizatora.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza