Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecin. Polska Żegluga Morska na plusie

Piotr Jasina [email protected] 91 481 33 34
Chińczycy budują w imponującym tempie. Giewont przekazany został armatorowi z pieciąmiesięcznym wyprzedzeniem.
Chińczycy budują w imponującym tempie. Giewont przekazany został armatorowi z pieciąmiesięcznym wyprzedzeniem.
Około 25 mln zł netto zarobiliśmy w ubiegłym roku - informuje Paweł Szynkaruk, dyrektor PŻM. Rada Pracownicza na ostatnim posiedzeniu zatwierdziła bilans przedsiębiorstwa za 2009 rok.

 - Mimo panującego w światowej gospodarce kryzysu udało nam się w trudnym 2009 roku wypracować zysk - podkreśla Paweł Szynkaruk. - Bilans właśnie został zatwierdzony przez członków Rady Pracowniczej przedsiębiorstwa.

 Dyrektor dodaje, że w 2009 roku jednostki Polskiej Żeglugi mroskiej przewiozły ponad 21,2 mln ton ładunków. To jest wynik nieznacznie gorszy od uzyskanego w 2008 roku.

- W tej chwili trwają jeszcze prace nad bilansem skonsolidowanym całej grupy PŻM - dodał dyrektor. - Wynik powinniśmy poznać jeszcze w tym miesiącu.

Firma dobrze zarządzana 

Warto dodać, że PŻM w kryzysowym 2009 roku nie postawiła na kotwicy żadnej swojej jednostki. Co więcej, konsekwentnie realizuje strategiczny program inwestycyjny, odbiera nowe statki budowane w chińskich stoczniach.

Pod koniec tego miesiąca, w stoczni Mingde w Nantong niedaleko Szanghaju, PŻM ma odebrać jeziorowca "Resko" o nośności 30 tys. ton. Statek ma być przejęty w końcu czerwca. W sierpniu ma być przekazany szczecińskiemu armatorowi "Ornak". masowiec jest budowany w stoczni New Times Shipyard, w Jingjiang.

Chińczycy budują szybko

Chińczycy budują w imponującym tempie kolejne statki dla PŻM.

Budowane przez New Times Shipyard (NTS) 80-tysięczniki typu kamsarmax dla Polskiej Żeglugi Morskiej, oddawane są do eksploatacji na kilka miesięcy przed czasem.

W NTS nasz armator zamówił 4 kamsarmaxy. Pierwszy masowiec Giewont przekazany został armatorowi 7 stycznia br., chociaż pierwotny termin był majowy. 5 kwietnia w stoczni NTS odbyła się uroczystość wodowania drugiego z serii 80-tysięczników, masowca Jawor. Statek rozpoczął swoją służbę w PŻM w maju, trzy miesiące przed kontraktowym terminem przekazania statku.

Tymczasem w kolejnej chińskiej stoczni Sanfu w Taizhou trwa już cięcie blach na osiem przyszłych statków PŻM, o nośności prawie 17 tys. ton każdy.

Seria masowców 

Seria będzie składać się z ośmiu masowców. Ich nazwy pochodzą od nazw polskich rzek.

- Pierwszy z nich, którego odbiór planowany jest pod koniec maja przyszłego roku, będzie nazywał się m/s "Regalica" - informuje Krzysztof Gogol z PŻM.

Wielu armatorów, zwłaszcza z sektora kontenerowców, których dotknął kryzys, stara się opóźniać odbiór zamawianych przez siebie statków. Polska Żegluga Morska, w przeciwieństwie do nich, odbiera swoje jednostki ze stoczni przed czasem.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gp24.pl Głos Pomorza